Efexor Nedir? Ne İçin Kullanılır?

İçindekiler

Efexor, serotonin-norepinefrin geri alım inhibitörleri (SNRI) ilaç grubunun içerisinde yer alan ve majör depresyon, yaygın anksiyete bozukluğu, panik bozukluk gibi psikopatolojik hastalıkların tedavisinde kullanılan bir ilaçtır. Bu grup ilaçlar, beyinden salınan seratonin ve norepinefrinin seviyelerinin artmasını sağlayarak etki gösterirler. Antidepresan ilaç olan Efexor’un etken maddesi venlafaksindir. Farklı kapsül formlarında formül edilerek kullanıma sunulan Efexor antidepresanın muhakkak doktor kontrolünde kullanılması önerilir. Doktorun reçete ettiği dozda ve sıklıkta kullanılması gereken Efexor; 37,5 mg, 75 mg ve 150 mg seçeneklerine sahiptir. İlk defa 1993 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nde reçete edilen Efexor, 2018 yılında ABD’de en sık reçete edilen 50. ilaç olarak öne çıkar. Yaygın anksiyete bozukluğu, majör depresyon, agorafobi, özgül fobi, obsesif kompulsif bozukluk gibi psikolojik rahatsızlıkların yanı sıra kronik ağrı problemleri için de reçete edilen ilacın doktor kontrolünde kullanılması oldukça önemlidir.

Efexor Etken Maddesi

Serotonin-Norepinefrin geri alım inhibitörü sınıfı içerisinde yer alan Efexor’un etken maddesi venlafaksindir. Stres hormonu olarak da bilinen norepinefrine etki eden Efexor, dikkat ve tepki alanında aktivasyona neden olur. Duygu hormonu olarak öne çıkan serotoninin artmasına sağlar ve kullanan kişinin kendini daha iyi hissetmesini sağlar. Ağız yoluyla kullanılan Efexor reçete ile alınan antidepresanlardan bir tanesidir. Beyindeki nörotransmitterleri etkileyen Efexor’un, vücuttan atılımı yüksek oranda idrar ile gerçekleşir. Doktor tavsiyesi ile başlanması ve doktor kontrolü ile bırakılması gerekir. Patolojik tablodaki belirtileri göstermeyi bırakmanız halinde dahi doktor onayı olmadan ilacı bırakmanız tavsiye edilmez.

Efexor Muadili İlaçlar Nelerdir?

Efexor ilacının etken maddesi baz alınarak eş değer ilaçlar belirlenir. Efexor ilaç muadilleri şu şekildedir:

• Vessril ER
  • Venladep XR
  • Veniba
  • Venegis
  • Sulinex
  • Faxiven

Efexor için belirlenen muadil listesinde yer alan tüm ilaçların doktor gözetiminde kullanılması gerekir. Tedavi için en uygun planı doktorunuzun belirleyeceğinden doktor tarafından reçete edilmeden kullanılmaması önerilir.

Efexor Nasıl Kullanılır?

İlaç oral yol ile alınmalıdır. Su veya yemekle birlikte çiğnemeden, ezmeden yutulması gerekir. Doktorun reçete ettiği miktarda ve aralıklarda tüketilmesi önemlidir. Yan etkileri arasında yer alan dikkat dağınıklığı etkisi nedeniyle odaklanmada problem hissetmeniz halinde araç veya makine kullanımı gibi dikkat gerektiren işlerden uzak durmanız önerilir. İlaç her gün aynı saatte alınmalıdır. Doz değişikliği ve saat değişikliği gibi durumlarda muhakkak doktorunuza danışmanız gerekir. Efexor kullanımı için doktor onayına ihtiyaç duyulduğu gibi bırakma aşaması için de doktor onayına gereksinim vardır. Kademeli ve kontrollü olarak bırakılması gereken bu ilacın uygun plan dahilinde kesilmemesi, yan etkilerin gözlenmesine neden olabilir. İlacın belirlenen sürede alınmaması halinde telafi olarak çift doz kullanılmamalıdır. Hastanın ilaç kullanımını aniden kesmesi birtakım yoksunluk semptomlarını beraberinde getirir. İlaç tedavisinin sonlanmasına uygun doz kullanımıyla plan yaparak karar vermesi en doğru yöntemdir.

Efexor Kimler Tarafından Kullanılabilir?

Efexor, yetişkin bireylerin kullanımı için uygundur. 18 yaşın altındaki bireylerin Efexor kullanımı önerilmez. Doktor tarafından 18 yaş altındaki bireylere Efexor reçete edilmesi halinde doktorunuzdan bu durum hakkında bilgi almayı unutmayınız. Efexor’un gebelikte kullanımına dair yeterli araştırma bulunmadığından gerekmedikçe kullanılmaması tavsiye edilir. Efexor anne sütüne geçtiğinden emziren kadınların bu ilacı gerekli olmadıkça tüketilmemesi önerilir. Kullanılması gereken durumlarda emziren kadınlar, doktor ile istişare ederek Efexor tedavisine başlamalıdır. Yaşlıların kullanımında en düşük dozlar tedavi planına eklenmeli, doz artış dönemlerinde kişiler yakından takip edilmelidir.

Efexor Bağımlılık Yapar mı?

Normal reçete ile verilen ilaçlar içerisinde yer alan Efexor’un bağımlılık yaptığına dair bir bulgu bulunmamaktadır. Doktor kontrolünde kademeli bir şekilde başlanması ve kademeli şekilde bırakılması gereken ilaçlardan biri olan Efexor, başka ilaçlarla birlikte tüketilmemelidir. Belirlenen dozdan fazla Efexor aldığınızı düşünüyorsanız bu noktada derhal doktorunuza başvurmanız ve durumu bildirmeniz önerilir.

Efexor Cinsel İşlev Bozukluğuna Sebep Olur mu?

Cinsel işlev bozukluğu Efexor ile birlikte görülmesi beklenen yan etkiler arasında yer alır. İlaç kullanımı sırasında aşırı veya seyrek etki gözlemlemeniz halinde bu durumu doktorunuza bildirmeniz önerilir.

Efexor Kilo Aldırır mı?

Kilo alma durumu Efexor kullanımı ile birlikte gözlenen yaygın yan etkiler arasında yer alır. İştahta artış gözlenmesi ile birlikte gerçekleşen kilo alımı beklenen etkilerden bir tanesidir. Efexor herkes için farklı bir etki bırakacağından bazı hastalarda iştahta azalma ile birlikte kilo verme durumu da gözlenebilir.

Efexor Ne Kadar Sürede Etki Eder?

İlacın etkisini tam anlamıyla gösterebilmesi için minimum iki haftalık bir süreye ihtiyaç vardır. Uygun doz miktarı ve kullanım sıklığı ile iki haftadan sonra olumlu etkilerini göstermeye başlayan Efexor’un belirlenen sürelerde alınmaması durumunda yan etkiler ve belirtilerde artış gözlenebilir.

Efexor Reçetesiz Alınabilir mi?

Ülkemizde yasal olarak hiçbir ilaç reçetesiz olarak alınamayacağı için Efexor’un muhakkak psikiyatri doktoru tarafından reçete edilmesi gerekir.

Efexor Aile Hekimi Tarafından Yazılabilir mi?

Efexor’u aile hekiminin yazması mümkün değildir. Psikiyatri, nöroloji ve geriatri alanında uzman olan doktorların yazabileceği bu ilacın 6 aydan uzun süre kullanımı öngörülüyor ise sadece psikiyatri uzmanları reçete edebilir.

Efexor Hangi Durumlarda Kullanılmamalıdır?

Efexor yaygın olarak gözlenen birçok psikopatolojik rahatsızlığın tedavisinde kullanılır. Yaygın anksiyete bozukluğu bu hastalıklardan bir tanesidir. Sürekli ve aşırı uyarılma ve endişeli olma hali olarak bilinen yaygın anksiyete bozukluğunun tedavisi Efexor ilacı ile gerçekleştirilebilir. Yaygın anksiyete bozukluğu ile birlikte major depresyon, sosyal fobi, obsesif kompulsif bozukluk rahatsızlıklarında da Efexor’un tedavi edici özelliklerinden faydalanılır. Psikopatolojik rahatsızlıkların yanı sıra kronik ağrılar, sıcak basması, diyabetik nöropati gibi rahatsızlıkların tedavisinde de Efexor ilacından faydalanılır.

Efexor Yan Etkileri Nelerdir?

Efexor içeriğinde yer alan birtakım maddeler, duyarlı kişilerde yan etkiye neden olabilir. Efexor yan etkileri şu şekildedir:

• Sersemlik
  • Uykusuzluk
  • Aşırı uyku hali
  • Bulantı
  • Terleme
  • Ağızda kuruluk
  • İştahta artma/azalma
  • Cinsel işlev bozukluğu
  • Bulanık görme
  • Kusma
  • İshal
  • Ciltte kızarıklık
  • Kaşıntı
  • Kulakta çınlama
  • Esneme
  • Kasılma
  • Kan basıncında artış
  • Titreme
  • Karıncalanma
  • Hissizlik

Yukarıdaki yan etkilerden biri veya birkaçı günlük hayatınızda işlev bozukluğuna neden oluyorsa zaman doktorunuza başvurmanız önerilir. Aşağıda sıralanan yan etkiler ise gözlenme riski düşük olmakla birlikte ağır semptomlar arasında yer alır. Bu semptomlar şu şekildedir:

• Göğüste ağrı, yanma ve sıkışma hissi
  • Şiddetli baş dönmesi
  • Bayılma
  • 10 dakikadan uzun süredir durmayan kanama

Eğer bu belirtileri gösteriyorsanız ilaç kullanımını anında sonlandırıp en yakın sağlık kuruluşunun acil servis bölümüne başvurmanız gerekir.

Efexor Doz Aşımı

Efexor’un yüksek doz kullanımı tehlikeli olabilir. Doktorunuzun önerdiği dozdan fazla ilaç tükettiyseniz acil olarak doktorunuza başvurmanız gerekir. Efexor doz aşımında gözlenen belirtiler şu şekildedir:

• Baş dönmesi
  • Bulantı
  • Kusma
  • Nöbetler
  • Terleme/üşüme
  • Uyuşukluk
  • Titreme
  • Koma
  • Halüsinasyonlar

Doktor kontrolünde, belirlenen dozda ve sıklıkta kullanılması gereken Efexor; çocukların göremeyeceği, ulaşamayacağı bir yerde saklanmalıdır. 25°C altındaki alanlarda kutusunda ve ambalajında muhafaza edilmesi gereken Efexor’u son kullanma tarihi geçtikten sonra kullanmayın.

Şebnem Akı Karaoğlu Profil Fotoğrafı
Şebnem Akı KaraoğluUzman Psikolog15 Nisan 2023