• Soru Sor
• Üniversite Sınavına Tekrar Hazırlanma Yılı
Üniversite Sınavına Tekrar Hazırlanma Yılı
Merhaba. Anonim olmam gerekiyor. O yüzden isim vermeyeceğim. Sorunum şu: Çok stresliyim. Üniversite sınavına tekrar hazırlanmaya karar verdim. Geçen sene ailem beni 12. sınıfım için özel bir okula gönderdi. Çok da maddi olarak bizi zorlayan bir okuldu. Ne yazık ki kendi hatalarım yüzünden üniversiteyi kazanamadım. Sıkıntım şu ki bu yıl tekrar denerken üzerimde çok büyük bir baskı var. Nedenini anlayabiliyorum. Ama çok korkuyorum başaramamaktan. Bu şekilde çalışırken de zorlanıyorum. Odaklanamıyorum. Sürekli kendime tembel diyorum-ki bu bence çok doğru-. Telefonu elimden bırakamıyorum. Ailemi de tekrar sınavı kazanamayarak utandırmak istemiyorum. Ama bu baskı ben de bazı obsesif hareketleri tekrar ortaya çıkarmaya başladı. Her zaman düzen takıntım vardı. Ama bu durum daha da ileriye gidiyor gibi hissediyorum. Sürekli bir yerleri temizleyip düzenlemek istiyorum. Sürekli pis bir evi hayal edip onu düzenlemeyi temizlemeyi kuruyorum kafamda. Aklımda kurduğum herhangi bir plan yolunda gitmeyince ağlama krizine giriyorum. Vücudumda istenmeyen tüyler var mesela. Nasıl anlatsam? Bu istenmeyen bazı tüyler derimin altında kalıyor ve çıkmıyor. Bu da beni deli ediyor. Onları ne yazık ki yara yaparak cımbızla almaya çalışıyorum. Vücudumun her yeri bu izlerle dolu. Anonim olduğum için de rahatlıkla anlatabildiğim bu problemleri başkasına anlatamıyorum. Boğazım ağrımaya başlıyor ve hemen gözlerim doluyor. Dışarıdan da aslında çok mutlu görünüyorum. Bu sorunlar ışığında sizce ne yapmalıyım? Kendimi sakinleştirmem için ne yapmalıyım? Şimdiden okuduğunuz için teşekkürler. Yardımcı olabilirseniz çok mutlu olacağım.
30 Eylül 2020

Uzmanların bu soruya verdiği yanıtlar
Duygu  Güner
Duygu Güner
Merhaba sevgili danışan, yaşadığınız durum sınava bağlı kaygı bozukluğu olabilir. Sınav Kaygısı bilgilerin (önceden öğrenilen) sınav sırasında en etkili bir biçimde ortaya konmasına ket vuran ve başarılı olmaya engel olan yoğun endişe durumu olarak tanımlanabilir. Bu yoğun endişe durumu ise, kişinin sınava yüklediği anlam, zihinde muhtemel oluşturulan imaj, sınav sonrasına ilişkin kazanım ya da kaybedişlere verilen önemle etkilidir. Sınav kaygısının belirtileri, başarısızlık korkusu, kendini yetersiz ve değersiz hissetme gibi zihinsel, karın ağrıları, uyku düzeninde bozulmalar gibi fizyolojik, tedirginlik, endişe, sıkıntı, huzursuzluk gibi duygusal ile dikkat ve konsantrasyonda bozulma gibi davranışsal belirtilerdir. Bir miktar stres yaşam için gereklidir. Gelişimsel olarak beyin, sorunlarla başa çıkma konusunda deneyimlidir. Stresi ortadan kaldıramayacağımıza göre en iyisi planlı bir şekilde mücadele etmeyi öğrenmektir. Sınav kaygısı yaşayanlar, sınavdan fazla onun getirdiği kaygıya odaklanır. Oysa basit planlamalar yaparak kaygının ve dolayısıyla stresin önüne geçilebilir. Bütün bunlar dışında korkmadan, çekinmeden bir profesyonelden yardım alınması stresle başa çıkabilmek için yapılabilecek yararlı adımlardan biridir.
8 Ekim 2020