online terapi

Kendi Kendine Teşhis Ne Kadar Tehlikeli?

Siz de kendinizde bir sağlık problemi hissettiğinizde ilk olarak semptomlarınızı Google’da arayanlardan mısınız?

Kendi kendinize, uzman görüşü almadan, kendinize teşhis koyanlardan mısınız? İşte bu blog yazımız sizin için. Kendi kendine teşhisin neler yarattığını öğrenmek için blog yazımızın size yardımcı olacağına inanıyoruz.

Kendi kendine teşhis ruh sağlığımız için neden tehlikelidir?

İnternet üzerinden kendi kendinize teşhis etmek ile ilgili en büyük sorunlardan biri, gerçek bir profesyonel yardım almanızın engellemesidir. Örneğin, birkaç web sayfasındaki bilgilere dayanarak kendisinde bir anksiyete bozukluğu teşhis eden biri, problemini çözmek için reçeteli bir ilacı karaborsada aramaya çalışabilir. Kendisinde bir ruhsal sorun olduğunu fark eden biri bu sorununu çözmek için öncelikle gerçek bir ruh sağlığı uzmanına gitmelidir. Kendi semptomlarına en uygun yöntem için uzmana güvenmelidir. Ayrıca birçok zihinsel sağlık problemi siyah ve beyaz değildir. Gri alanlarda mevcuttur. Sadece bir uzman bir vakanın durumuna göre güvenle ona doğru desteği verebilir. İnternetten okuduğunuz bilgiler sizi iyileştirmez aksine sizi yanlış yönlendirerek eksik ya da yanlış bir yol izlemenize neden olur. Sağlığınızda geri dönüşü olmayan sonuçlar ile karşılaşabilirsiniz.

Öncelikle hepimiz ruh sağlığı uzmanı ya da doktor olmadığımızı hatırlamak zorundayız. Ruhumuzda daha neler olup bittiğini bilmeden, kendinize tanı koymamalısınız. Ruh sağlığı durumumuz, terapi ve/veya ilaç tedavisi, profesyonel dikkat gerektirir. Ayrıca asla reçeteli ilaçları yasal olmayan yollardan temin etmeye çalışmayınız, ilaç almanın tek güvenli yolu doktorunuzun yazdığı size en uygun ilacı, en güvenli bir şekilde eczaneden almanızdır. Unutmayın ilaçta doz en önemli noktadır. Stresle başa çıkmakta zorlanıyorsanız "Stres Sizi Asabi Biri mi Yapıyor? Stresle Başa Çıkmanın 5 Yolu" yazımızı okuyabilirsiniz.

Hipokondriyaklar, dikkat!

Hipokondriyaklar (Bu kişiler patolojik bir rahatsızlığı olmadığı halde psikolojik olarak hasta olduklarına inanır, çeşitli acılar çeker, gittikleri doktorlara da benzer acıları çektirirler. Hastalık hastası anlamına gelir.) semptomlarını biliyor olmalarına rağmen Google üzerinden semptomlarını ararken zihinsel sağlıklarına kendi kendine teşhis koyarak en büyük risk alan gruptur.

Tüm bu Google aramaları, düşüncelerinizin felaket düşüncesine, en kötü senaryolara kendinizi inandırarak anksiyete döngüsüne girmenize neden olabilir. Döngüye girdikten sonra, geri dönüş gerçekten zor olabilir. Başlangıçta belirtilerinizi internet üzerinden bazı iyimser cevaplar bulurken olumsuz yazılar okumak sizi korkutabilir ve paniğe sürükleyebilir.

Bu nedenle internet üzerinden araştırmanıza dayalı bir zihinsel sağlık durumunuz olabileceğini düşünüyorsanız, kapsamlı bir şekilde değerlendirilmek için bir ruh sağlığı uzmanından randevu alın.

Bu davranışı nasıl durdurabilirsiniz?

Var olan bir alışkanlığı kırmak zorunda olduğunu bilerek onu yönetmek zor gelebilir ama bu alışkanlığı sürdürmek sağlıklı değildir. İnternet üzerinden kendinize tanı koyma durumunu durdurmazsanız, ileride bu döngüden kurtulamazsınız.

Kendinize zaman limiti koyun.

Bu alışkanlığı kırmanıza yardımcı olmak için yararlı önlemlerden biri, Google’da semptomlarınızı ararken harcadığınız zamanı aktif olarak sınırlamaktır.

Eğer internette semptomlarınız ile ilgili sık sık arama yaparken kaybolduğunuzu ve/veya kendi kendinize teşhis yapmaya çalıştığınızı tespit ederseniz, bir pratik olarak zamanlayıcı kullanmanızı öneriyor uzmanlar.

Zamanlayıcı kullanmak; internette ne kadar zaman harcadığınıza ilişkin sınırlar belirlemeye başlamak ve kendinizi kontrol etmenin bir yoludur, pratik gerektirir ancak zamanla size yardımcı olur. Zaman sınırlarınıza sadık kalın ve bu sınırlı süre dışında araştırma yapmaktan tamamen kaçınmaya çalışın. Günler geçtikçe, çevrimiçi harcadığınız zamanı azaltmaya devam edebilirsiniz.

Dikkatinizi dağıtacak aktivitelere yönlenin.

Kendi kendine teşhis etmekten uzaklaştıran başka bir teknik ise dikkat dağıtıcı aktivitelerdir. Google’da zaman geçirmek istediğinizde, başka bir aktivite yaparak kendinizi rahatsız edin - koşuya veya yürüyüşe çıkın, bir arkadaşınızı çağırın, bazı komik videolar izleyin, sizi o eylemden uzaklaştıracak, farklı ve size iyi gelen dikkatinizi farklı alanlara çekmeye yardımcı olacak aktiviteleri hayatınıza katın.

Bir psikolog ile konuşun

Davranışınızı sınırlamakta veya durdurma konusunda sorun yaşıyorsanız, bir uzman ile konuşmayı düşünmelisiniz kesinlikle. Endişelerinizi ve korkularınızı güvenilir bilgilerle güvenli bir ortamda bir terapistle tartışabilmek sağlık kaygısını ve hipokondri semptomlarını büyük ölçüde azaltabilir. Bu düşünceler ve duygular kafanızda dolaştığında eylem almak çok zor olabilir, ancak güvenli bir terapistle paylaşıldığında birlikte sıralanabilirler ve doğru yol bulunabilir.

Google’da hastalık arama veya kendi kendinize teşhis koyma konusuna eğiliminiz varsa lütfen utanmayın. Birçok insan bu durumu yaşıyor. Yalnız değilsiniz!

Bu durum toplumda yaygın olmasına rağmen, bunun sağlıklı olmadığını fark etmeliyiz. Doktora veya bir uzmana görünmeden kendimizde hastalık teşhis etmek tehlikelidir ve kesinlikle profesyonellere bırakmak gerekir. Zihinsel bir sağlık durumundan muzdarip olabileceğinizi düşünüyorsanız, gerçek bir teşhis için bir profesyonele ulaşmaktan asla çekinmeyin. psikologofisi.com'dan bir dakika içinde alanında uzman bir psikolog ile görüşebilirsiniz.

Şebnem Akı KaraoğluUzman Psikolog29 Nisan 2020