Psikolog Kimdir? Ne İş Yapar?

Kişinin tüm hayatını etkileyen psikolojik hastalıklar profesyonel destek alınmadığı noktada hayat kalitesini önemli ölçüde düşürürler. Günlük hayatın akışını ve kişinin ikili ilişkilerini bozan, iş ya da eğitim hayatında süreklilik sağlamalarını engelleyen psikolojik hastalıklara karşı bilinçli olmak ve erkenden destek sürecine başlamak hayati önem taşır.

Bir psikolojik rahatsızlığı olduğu düşünen kişinin psikiyatrist ya da psikolog desteği alması elzemdir. Tam da bu noktada hangi uzmana gitmem gerekir, psikolog kimdir, psikiyatrist kimdir, ne iş yaparlar gibi sorular ortaya çıkar. Bilindiği üzere psikiyatrist ve psikolog iki ayrı meslek grubudur. Birbirini tamamlayıcı yöntemler uygulayabildikleri gibi sadece birinden destek almanın yeterli olduğu durumlar da mevcuttur.

Psikolog desteği almaya karar verdiyseniz psikolog neleri yapabilir, neleri yapamaz sorunu cevaplamak için içeriğimizi okuyabilir, kararınızı verdikten sonra platformumuz üzerinden alanında uzman isimlerden online terapi desteği alabilirsiniz.  Platformumuz üzerinden ilk görüşmeyi her zaman ücretsiz olarak gerçekleştirebileceğinizi unutmayın!

Psikolog Kimdir?

Psikologlar, üniversitelerin psikoloji bölümünden mezun olmuş, psikolojik hastalıkların daha çok duygusal, davranışsal ve düşünce boyutundaki nedenleri ile konuşarak çözüm arayan meslek grubudur. Dört yıllık lisans eğitimden sonra eğer klinik psikoloji yüksek lisansı yapılırsa ‘’Klinik Psikolog’’ ünvanı alınır ve terapi verme yetkisi kazanılır.

Kişiler bir psikologla görüşürsem ne olacak, nasıl karşılanırım, beni mi sorumlu tutacak, öğüt mü verecek, bana aynı şeyleri mi söyleyecek şeklinde endişeler taşırlar ve bu nedenle psikoloğa gitmekten çekinebilirler. Bu nedenle psikolog neler yapmaz, neler yapar hakkındaki bazı detayları bilmek terapiye başlamadan önce size yardımcı olur.

Psikolojide her bireye kendine özel, tek ve biricik kabul edilerek yaklaşılır dolayısıyla psikolog karşısındaki kişinin bakış açısından onun yaşamına bakarak yardımcı olmaya çalışır. Empati kurar, onun ayakkabılarını giyer, tabiri caizse o olur…

Psikologlar Nasıl Çalışır?

Psikologların her şeyden önce tanı koyma yetkisi yoktur. Daha çok biyo-psikososyal yaklaşımla hastalıkları ele alırlar ve psikolojik rahatsızlıkların biyolojik ve sosyal yönlerine dikkat ederler. Terapiler aşamasında yine hastalığa göre daha farklı teknikler uygulayabilirler. Psikologlar tıbbi eğitim almadığı için ilaç üzerine eğitimleri yoktur ve kesinlikle ilaç yazamazlar.

Genel yargıların ya da korkuların aksine psikolog; eğitmen, yargıç, kural koyucu, ahlakçı değildir. Öğretmez, yargılamaz, etiketlemez, eleştirmez, sorgulamaz, kınamaz, tanı koymaz. Psikolog, danışma sırasında kültürel, sosyal, normlar veya dini ölçütleri kullanmadan ön yargısız, sorgusuzdur.

Akıl vermesini, sorularınızı cevaplamasını bekleyemezsiniz ondan çünkü sizin kendinize yetecek aklınız vardır ve cevaplar sizde saklıdır. Ancak bazen birçok zihinsel karışıklık, kaygılar, değer yargılarıyla dolu bilinç kütüphanenizde uygun cevaba ulaşamazsınız. Burada psikoloğun görevi, sizin kendi çözümünüzü bulmanıza yardımcı olmaktır.

Psikolog bir çeşit aynadır, o aynadaki yansımaları anlamanıza destek olurken, içinizde kullanmadığınız güçlerinizin, yeteneklerinizin farkına varmanızı sağlar. Kültürümüzde genel olarak kişiler sıkıntılarını veya çözemedikleri durumları, aile veya arkadaşlarıyla paylaşır, içini boşaltmak olarak nitelenen bu durumdan kısa süreli bir rahatlık duyduklarını söylerler.

Ne var ki bu durum geçicidir ve çözüm getirmez. Öncelikle karşınızdaki kişiler sizi yakından tanıdıkları ve sevdikleri için tarafsız olamazlar. Diğer yanda onların da belli değer yargıları, kuşkuları, kaygıları olduğundan size içtenlikle yardım etmeye çalışsalar da tarafsız bakamadıklarından önerileri akıl verme  ya da yönlendirme şeklinde olur .

Oysaki sizin sorunlarınızla baş etmeniz için bunlara gereksinimiz yoktur. Anlaşılmak, içinizdeki (bilincinizdeki) yolunda gitmeyen süreçleri çözümlemek istiyorsunuzdur. Psikolog size her zaman koşulsuz, sorgusuz yaklaşan, size değer veren, sizin yanında olan kişidir.

Psikiyatrist ve Psikolog Arasındaki Fark Nedir?

Psikologlar daha çok davranışa bakarak çalışırlar. Belirli bir rahatsızlığınız varsa bu rahatsızlığa uygun düşen ve düşmeyen davranışlarınızı gözlemleyerek terapiye yön verirler. Teknik olarak konuşmayı kullanırlar. Psikiyatristler ise hastalıklara neden olabilecek fizyolojik ve nörokimyasal etkenlere odaklanırlar. Belirli bir rahatsızlığınız varsa bunun herhangi bir eksiklikten kaynaklanıp kaynaklanmadığını anlamak için önce tahlil ve testler isteyebilirler. Bunların sonucunda da hastalığa göre bir ilaç tedavisine başlayabilirler.

Bu farklılıkların yanı sıra temelde iki grup da duygu, düşünce ve davranışların anlamını bulma üzerine çalışır. Ancak bu noktalardaki sorunları çözme kısmında farklı teknikler kullanırlar.  Psikolojik hastalıklar kendilerini duygu, düşünce ve davranış değişiklikleriyle göstermektedir. Psikiyatristler ekstra olarak davranış değişikliklerindeki ve hastalıkların sebebindeki temelin tıbbi olup olmadığına da bakmaya çalışırlar.

Psikolog Hangi Hastalıklara Bakar?

Profesyonel desteğin düzgün yapılmadığı durumlarda hayati tehlike yaratabilecek şizofreni, bipolar bozukluklar, ağır depresyon vakalarında genellikle psikiyatrist kontrolünde ilaç kullanımıyla birlikte bireysel terapiler verilir. Ancak fobiler, hafif depresyon vakaları, özgüven sorunları gibi daha hafif rahatsızlıklarda sadece terapi uygulanabilir. Bu terapilerdeki amaç kişinin terapideki yöntemleri içselleştirmesidir.

Psikologlar, teknik olarak dinleme ve konuşma üzerine bir yöntemle çalışırlar. Psikiyatristler ise tanıdan sonra doğrudan çözüm olarak ilaç tedavisi uygularlar. Bazen bu iki tekniğin iki uzman tarafından uygulanması daha iyi bir sonuç verebileceği için aynı anda yürütülebilir. Psikolog daha ağır olduğunu düşündüğü bir durum varsa psikiyatriste yönlendirebilir. Aynı şekilde psikiyatrist de duruma göre ilaç tedavisinin yanında kişiyi terapi için psikoloğa yönlendirebilir ya da daha hafif durumlarda direkt olarak terapinin daha iyi olacağını düşünüp sadece psikoloğa da yönlendirme yapabilir. Yani bu iki meslek grubu birbirleriyle etkileşimli çalışırlar.

Tanı koyma yetkisi olmayan psikologlar, hastalığın temelini anlayabilmek için psikolojik testler uygulanmasını isteyebilir. Hastalığa ve psikoloğun yaklaşımına göre değişebilen bu testler hastalıkla ilgili psikoloğa fikir verir ve terapi tekniklerini buna göre şekillendirmesini sağlar.

Alanında uzman ve deneyimli kadrosuyla Psikologofisi.com, daha sağlıklı günler için hep yanınızdadır. Psikolojik desteğe ihtiyaç duyduğunuz her an, uzman psikologlarımızdan online terapi olabilir, alanında uzman isimlerle birlikte sağlıklı ve mutlu günlerinize tekrardan kavuşabilirsiniz.

Şebnem Akı Karaoğlu Profil Fotoğrafı
Şebnem Akı KaraoğluUzman Psikolog27 Eylül 2016