asperger sendromu nedir

Asperger Sendromu

Avusturyalı bir pediatrist: Hans Asperger. Çocuklarla ilgili çalışmalarıyla öne çıkmış bu bilim insanı çalışmaları esnasında da Asperger Sendromunu keşfetmiştir. Peki nedir Asperger Sendromu? Merak ettiğiniz tüm soruların yanıtlarını yazımızda bulabilirsiniz.

Asperger Sendromu Nedir?

Asperger Sendromu; sosyal etkileşimlerde zorluğa neden olan, jest ve mimiklerin doğru yorumlanmasını engelleyen, iletişim becerilerini düşüren bir çeşit otizm bozukluğudur.

Bu sendromun bazı etkileri de birden fazla alana ilgi duymada zorluk yaşama, empati yeteneğinde düşüş ve sosyal ortamlara adapte olamamadır.

Birden fazla alana ilgi duymada güçlük çekerler dedik. Bu ifadenin zıddını düşünelim. Bir alana ilgi duyarlar ve böylece tüm odaklarını o alana toplayabilirler. Bu da Asperger Sendromu ile boğuşan bireyleri aslında bir alanda oldukça başarılı olmaya yatkın hale getirir. Kaldı ki Asperger Sendromu yaşayan birçok ünlü isim vardır.

Asperger Sendromu Nedenleri

Asperger Sendromu, nedenleri tam olarak tespit edilen hastalıklardan değildir. O yüzden bu kısımda bir madde sıralaması yapamayacağız.

Ancak henüz netleşmese de araştırmalar ailede daha önce görülmesi halinde genetik yatkınlık oluşacağını, gebelik döneminde annenin kullandığı bazı ilaçların yatkınlık oluşturacağını ve aynı zamanda çevresel faktörlerin de az da olsa etkisinin olabileceğini göstermektedir.

Asperger Sendromu Belirtileri

Asperger Sendromunun bazı net ve ayırt edici belirtileri vardır. Bunları sizler için sıraladık.

Asperger Sendromu olan bireyler:

• Takıntılara sahiptir.
  • Empati kurarken zorluk çeker.
  • Tek bir ilgi alanına sahiptir.
  • Konuşma zorluğu yaşar.
  • İnsan ilişkilerinde zorluk yaşar.
  • Mimiklerini hiç kullanmaz ya da çok abartılı kullanır.
  • Öğrenme güçlüğü yaşayabilir.
  • Göz temasından aşırı kaçınır.
  • Yalnız vakit geçirmekten insanlarla vakit geçirmeye nazaran daha çok hoşlanır.

Asperger Sendromu ve Eğitim

Asperger Sendromu belirtilerinin çoğunlukla çocukluk çağında ortaya çıktığını belirtmiştik. Buradan yola çıkarak sendromun eğitim hayatını yakından etkilediğini de söyleyebiliriz.

Asperger Sendromu, odaklanma sorununa neden olabildiğinden, çocuğun derslere dikkatini yeterince verebilmesini engelleyebilir.

Ayrıca Asperger Sendromu olan çocuklar okul yaşamında genellikle bir dersi çok sever ve o derste oldukça başarılıdır.

Sosyal becerileri zayıflatan bir sendromdan bahsediyoruz. Dolayısıyla bu sendroma sahip olan bireyler okul arkadaşlarıyla etkileşim kurarken da zorluk yaşayabilecektir. Bu nedenle öğretmenler ve sınıf arkadaşları Asperger Sendromuna sahip olan çocuğa hassasiyetle ve anlayışla yaklaşmalıdır.

Asperger Sendromu Olan Ünlüler

Asperger Sendromu bireyin bir alana dikkatini vermesine ve o alanda oldukça başarılı olmasına neden olabilir. Bu da bu sendroma sahip birçok ünlü isim olmasını beraberinde getirmiştir. Bu ünlü isimlerden bazıları şöyle:

• Charles Richter
  • Elon Musk
  • Paddy Considine
  • Vladimir Putin
  • Susan Boyle
  • Dan Aykroyd
  • Amadeus Mozart
  • Yılmaz Erdoğan
  • Özcan Deniz

Asperger Sendromu Tanısı

Asperger Sendromu kişide genellikle doğuştan gelir ve belirtileri de çocukluk döneminde kendini gösterir.

Dolayısıyla çocuğun, gelişim döneminde yukarıda da sözünü ettiğimiz tipik davranışları sergilemesi Asperger Sendromuna sahip olduğunu gösterir. Ancak bunun tanısını elbette bir uzman yapmalıdır. Zira söz konusu belirtiler bir başka hastalığın da belirtisi olabilecektir.

Tanı sürecinde uzman; çocuğun davranışlarını gözlemler, çevresindekilerle ve ailesiyle iletişim kurar. Ayrıca bu süreçte çocuğa konuşma becerisini ölçen, dikkatini ölçen veya dil kullanım becerisini ölçen testler de yapılabilir.

Tanı süreci genelde haftalarca sürer. Zira çocuğun davranışları dikkatli bir şekilde gözlemlenmelidir.

Asperger Sendromu Tedavisi

Ne yazık ki henüz Asperger Sendromunu tamamen ortadan kaldıran bir tedavi yöntemi geliştirilebilmiş değildir. Ancak bu sendroma sahip bireylerin yaşama daha kolay adapte olmasını sağlayan, sendromun etkilerini hafifleten ve özellikle çocukların okul hayatında zorluk yaşamasını engelleyen tedavi yöntemleri vardır.

Asperger Sendromunun tedavi yöntemi sendroma sahip olan bireyin ihtiyaç ve özelliklerine göre değişir. Tedavide depresyon ve anksiyeteye yönelik ilaçlar kullanılabilmektedir.

Tedavinin yanında terapi de Asperger Sendromunun etkilerinin azaltılmasında oldukça etkilidir. Asperger Sendromuna sahip bireylerde en etkili olan terapi türleri ise konuşma terapisi ve davranışçı terapidir

Ayrıca genellikle çocukluk çağında belirtileri kendini gösterdiğinden tedavi sürecinin verimli ilerlemesi açısından ebeveynlerin çocuğa desteği de oldukça önemlidir.

Şebnem Akı KaraoğluUzman Psikolog5 Eylül 2023