depakin

Depakin Nedir?

Depakin antiepileptik grubuna dahil bir ilaç olup, sara (epilepsi) hastalığının tedavisi için kullanılır.

Depakin bipolar bozukluklar (duygu durumundaki iki yönlü değişiklikler) ve taşkınlık nöbetlerinin (manik atak) tedavisinde de kullanılabilir.
Depakin etken maddesi valproik asittir. Valproik asit bipolar bozukluğu ve epilepsi tedavisinde sıkça karşımıza çıktığı gibi, migren adı verilen baş ağrılarında da reçete edilebilmektedir.
Ciddi yan etkileri arasında karaciğer yetmezliği, pankreatit ve intihar riski de bulunan valproik asit, doktor tarafından direkt olarak reçete edilmedikçe kullanılmamalı, kullanımında ise doktorun önermiş olduğu kullanım sıklığı ve doz miktarının dışına çıkılmamalıdır.

Depakin Hamileyken Kullanılabilir Mi?

Hamileliği planlıyorsanız ya da hamileyseniz kullanmadan önce lütfen doktorunuza danışın.

Hamile kadınlar tarafından kullanıldığı takdirde bebekte bedensel veya zihinsel kusurlar gelişebilir.

Hamilelik esnasında depakin kullanımı bebekte düzgün gelişmemiş omurga kemikleri (spina bifida), uzuvlarda kusurlar, üst dudak, damak ve kafatasında şekil bozuklukları (malformasyonlar), böbrek, kalp, cinsel organ ve idrar yollarında anormallikler, otistik spektrum, işitme bozukluğu, işitme kaybı gibi ciddi sorunlara yol açabilir.

Emzirirken Depakin Kullanımı

Emzirirken doktorunuz tarafından direkt sizin adınıza reçete edilmediği takdirde Depakin kullanmayın.

Size Depakin’i reçete etmiş olan doktorunuza emziriyor olduğunuzu söyleyin. Doktorunuz Depakin kullanmanızın gerekliliği, faydaları ve olası risklerini değerlendirip sizin için en doğru kararı verecek, emzirmeye devam edip etmemeniz veya ilaca başlayıp başlamamanız yönünde sizi yönlendirecektir.

Depakin’in Yan Etkileri Nelerdir?
Yan etkiler görülme sıklığına göre gruplara ayrılmaktadır. Bunlar şu şekilde sıralanır;

Çok Yaygın Görülen Depakin Yan Etkileri:

• Titreme
  • Bulantı

Yaygın Görülen Depakin Yan Etkileri:

• Kilo artışı
  • Nöbet
  • İdrar kaçırma
  • Menstrüel düzensizlikler (adet düzensizliği)
  • Hiponatermi (kandaki sodyum  oranının azalması)
  • Mide bulantısı
  • Baş dönmesi
  • Kanama
  • Kontrolsüz ve hızlı göz hareketleri
  • Bellek bozuklukları
  • Diş eti hastalıkları (gingival bozukluklar)  ve diş etinde büyüme (gingival hipertrofi)
  • Ağızda yanma hissi, şişme ve yara oluşumu (stomatit)
  • Dikkat eksikliği
  • Zihin bulanıklığı (konfüzyon)
  • Endişe ya da gerginlik hali
  • Kan hücreleri ya da kan pulcuğu (trombositopeni) miktarında düşüş
  • Tedavi başlangıcında; karın ağrısı ishal ya da kusma
  • Tırnak hastalıkları
  • Karaciğer hastalıkları
  • Stupor (düşünmede yavaşlama, şaşkınlık ya da şok hali)
  • Saç dökülmesi
  • Yürüme güçlüğü, titreme ya da bacakların katılaşma hali (ekstrapiramidal bozukluk)
  • Sedasyon (ilacın etkisiyle sakinleşme)
  • Agresyon (saldırganlık)

Yaygın Olmayan Depakin Yan Etkileri:

• Trombosit, lökopeni gibi tüm kan hücrelerinin miktarında düşüş
  • Kan damarı iltihabı
  • Ödem
  • Adet görememe
  • Parestezi ( ayak ve ellerde karıncalanma veya uyuşma hissi)
  • Hipotermi (vücutta ısı kaybı)
  • Koma
  • Nöbetlerin sıklığında artış, kötüleşme veya farklı bir nöbetin ortaya çıkması
  • Ciltte döküntü oluşumu ya da kurdeşen
  • Böbrek yetmezliği
  • Akciğeri koruyan zarların iltihaplanması sebebiyle nefes almada zorluk ve ağrı hissi
  • Vücuttaki sıvı tutulumuna yol açan bir hormonun normal dışı üretiminin sonucuyla kan sodyum düzeyinin düşmesi ve bunun etkisiyle yorgunluk, halsizlik ya da zihin karışıklığı (Uygunsuz ADH salınımı sendromu)
  • Ataksi ( hareket koordinasyonunda güçlük)
  • Osteoporoz (kemik kütlesinde azalma) fraktür (kemik kırıkları) ve osteopeni (kemiklerin kolayca kırılabilecek duruma gelmesi) gibi kemik hastalıkları olguları bildirilmiştir. Bu sebeple, epilepsi tedavisi için uzun süredir tedavi sebebiyle ya da iltihap önleyici (kortikosteroid)  ilaç kullanıyorsanız, daha öce osteoporoz geçmişiniz varsa doktorunuza ya da eczacınıza danışın.

Seyrek Görülen Depakin Yan Etkileri:

• Çift görme
  • Öğrenme güçlüğü, davranış bozuklukları ya da psikomotor faaliyetlerinde artış ( yoğun hareketlilikte ve etkinlik halinde)
  • Hipotroidizm ( tiroid bezi faaliyetlerinde düşüş)
  • Obezite
  • Miyelodisplazi (kan hücresi üretiminde anormallik) ya da kemik iliği aplazisi (kan hücresi üretiminde düşüş)
  • Sperm hareketlerinde(motilitesinde) düşüş
  • Polikistik over sendromu (yumurtalıkların işlevini düzgün bir biçimde gerçekleştirememesi)
  • Fanconi sendromu (geri dönüşümlü bir böbrek fonksiyonu bozukluğu) ya da böbrek hasarı (tübüloinrestisyel, böbrek yetmezliği)
  • Biotinidaz/ biotin (B8 vitamini) miktarında düşüş
  • İdrar tutmada güçlük ya da tutamama
  • Rabdomiyoliz (ciddi olabilen kas güçsüzlüğü ve kas ağrısı)
  • Hiperamoniyemi ( kandaki amonyak miktarının artmasıyla oluşabilen metabolik hastalık)
  • Kanın pıhtılaşmasında düşüş, normal dışı kan pıhtılaşmasının tespiti
  • Agranülositoz ( beyaz kan hücrelerinin miktarın majör düşüş), makrositoz ( kırmızı kan hücrelerinin boyutunun artması) ya da makrositik anemi ( kırmızı kan hücrelerinin normal dışı bir boyutta olması akabinde kanda oksijen taşıyan pigment miktarının normalin altına düşmesi)
  • Aşama aşama görülen bellekte kapasite bozuklukları, bilişsel bozukluklar ve demans(bunama) gibi zihinsel kapasite bozuklukları (tedavi sonlandırıldığı takdirde birkaç hafta/birkaç ay içerisinde düzelme sağlanır)
  • Miyelodisplazi (kan hücresi üretiminde anormallik), kemik iliği aplazisi (kan hücresi üretiminde düşüş)

Depakin’in Çok Seyrek Görülen Yan Etkileri:

Jinekomasti (erkeklerde meme büyümesi)

Etken Maddesi Valproik Asit Olan İlaçlar

• Depakin
  • Convulex
  • Valposim
  • Navarin XR
  • Depalex XR
  • Valeptik XR

Depakin’in Çocuklarda Kullanımı

Depakin’in 6 yaş altındaki çocuklarda kullanımı önerilmemektedir. Doktor tarafından reçete edildiği sürece 17 kilo üzerindeki çocuklarda kullanılabilmektedir. Doktorun çocuğa özel olarak reçete edeceği kullanım sıklığı ve doz miktarının dışına çıkılmamalı, doktora danışılmadan değişiklik yapılmamalıdır.

18 yaşın altındaki hastalarda, Depakin etken maddesinin bipolar bozukluğu hastalığı ile ilişkili maninin tedavisindeki etkinliği ve güvenilirliği için yeterli çalışma yapılmamıştır.

Depakin Doz Aşımı

Depakin’in doktor tarafından reçete edilenden fazla alınması ciddi sorunlara yol açabileceğinden, unutulan dozları dengelemek adına çift doz kullanılmamalıdır. Bir sonraki dozla tedavinize devam edin. Birden fazla kez doz unutulursa hemen doktorunuza başvurun.

Depakin Kullanımında Dikkat Edilmesi Gerekenler

Depakin adlı ilaç doktorunuz tarafından direkt olarak sizin için reçete edilmedikçe kullanmamalı, doktor tarafından reçete edilmiş olan miktarın ve kullanım sıklığının dışına çıkmamalı, kendinizi artık Depakin kullanmaya gerek olmayacak kadar iyi hissediyorsanız bile doktorunuza danışmadan Depakin ile tedavinizi sonlandırmamalısınız.

Son kullanma tarihi geçmiş olan herhangi bir ilacı kullanmamalısınız.

Tablet formunda reçete edilmiş olan ilacı bir bardak temiz içme suyu yardımı ile yutmalı, ağzınızda bekletmemeli ve çiğnememelisiniz. Şurup formunda reçete edilmiş olan ilacı kutu içeriğindeki ölçek yardımı ile doktorunuzun önerdiği miktarda almalısınız.

İlacı çocukların ulaşmasının kolay olacağı yerlerde saklamamalı, göz önünden uzak tutmalısınız.

Kullanmakta olduğunuz başka bir ilaç, vitamin ya da bitkisel takviye varsa doktorunuzu bu konuda mutlaka bilgilendirmelisiniz.

Hamileyseniz, hamilelik planınız varsa ya da hamile olabileceğiniz konusunda şüpheliyseniz veya emziriyorsanız doktorunuzu bu konuda bilgilendirmelisiniz.

Depakin’i mümkünse yemeklerle birlikte almanız tavsiye edilmektedir.

Herhangi bir yan etki görmeniz halinde doktorunuzu bu konuda derhal bilgilendiriniz.

İçeriğimiz ilacı tavsiye niteliğinde olmayıp, yalnızca bilgi vermek amacı ile derlenmiştir. İlacın kullanıldığı rahatsızlıklardan muzdaripseniz ilacı kullanmaya kendi kendinize karar vermek yerine mutlaka doktora görünmelisiniz.

Depakin bazı ilaçlarla etkileşime girebileceğinden, doktorunuz kullandığınız diğer ilaçlara bakarak size en uygun tedaviyi önerecektir. Bu sebeple, kullanmakta olduğunuz, geçmişte kullanmış olduğunuz ve son iki hafta içinde kullanmış olduğunuz ilaçlar konusunda doktorunuzu bilgilendirmeniz oldukça önemlidir.

Depakin Kullanmamanız Gereken Haller

• Depakin adlı ilacın içeriğindeki herhangi bir maddeye karşı alerjiniz varsa,
  • Kandaki amonyak düzeyinde artışa sebep olan metabolik bir rahatsızlıktan muzdaripseniz
  • Kronik ya da akut karaciğer iltihaplanmanız varsa
  • Sizde ya da ailenizdeki bireylerden birinde ilaç kullanımı sebebi ile gelişen karaciğer iltihaplanması öykünüz varsa
  • Hepatik porfiri adındaki metabolik rahatsızlıktan muzdaripseniz
  • Sarı Kantaron (St. John’s Wort) adı verilen bitkisel ilacı kullanıyorsanız
  • Valpromid veya divalproat gibi valproat ile aynı familyadan bir ilaca karşı bilinen bir alerji öykünüz varsa
  • Alpers-Huttenlocher Sendromu adı verile mitokondriumdaki bir bozukluktan kaynaklı gelişen genetik rahatsızlığınız varsa veya 2 yaşın altındaki çocuğunuzda bu rahatsızlıktan şüphelenilmekteyse

Depakin’in Başka İlaçlarla Birlikte Kullanımı

Depakin’in bazı ilaçlarla beraber kullanılması, ya da yakın zamanda kullanılmış olan başka ilaçların varlığı istenmeyen etkilere sebep olabilmektedir. Bu yüzden aşağıda listelenen ilaçlardan herhangi birini kullanmaktaysanız, önceden düzenli olarak kullanmışsanız ya da son iki hafta içinde almışsanız doktorunuza Depakin ile tedavinize başlamadan önce bu yönde bilgi vermeniz oldukça önemlidir.

Doktorunuz kullanmış olduğunuz diğer ilaca göre kullanım dozunuzda ayarlama yapmak, farklı bir ilaç veya tedavi yöntemi belirlemek yada tedavinizi daha yakından takip etmek isteyebilir.

• Zidovudin adı verilen AIDS ve HIV tedavisinde kullanılan ilaç
  • Sarı kantaron (St. John’s Wort)
  • Beyin kanamasından sonra olabilecek komplikasyonları önlemek amacı ile kullanılan nimodipin
  • Tüberküloz için kullanılan rifampisin