Psikolog seç, anında konuşmaya başla!

Depresyon Tedavisinde Başarı: Kişiselleştirilmiş Yöntemler

Yale Üniversitesi’nde psikoloji bölümü doktora öğrencisi olan Adam Chekroud’un yaptığı ve JAMA Psychiatry dergisinde yayınlanan araştırmada, depresyon belirtilerinin kişiden kişiye göre değiştiğini ve her antidepresanın her depresyon belirtisi için uygun olmayabileceği gösterilmiştir.

Depresyon, tedavi yöntemine göre iyileşme oranında farklılıklar görülen ve çoğu zaman hayat boyu tekrar etme özelliğine sahip oldukça komplike bir rahatsızlıktır. Fakat Yale Üniversitesi’nde yapılan ve Şubat ayında yayınlanan, 9000 depresyon hastasının katılımıyla gerçekleştirilen araştırmaya göre kişiselleştirilmiş tedavi yöntemleriyle depresyonun başarılı ve tekrarlamayacak bir şekilde tedavisinin mümkün olabileceğine dair kanıtlar elde edilmiştir.

Yale Üniversitesi Psikoloji Bölümü Doktora öğrencisi Adam Chekroud tarafından yönetilen ve JAMA Psychiatry dergisinin Şubat sayısında yayınlanan araştırmada Chekroud, depresyon tanısı konan hastalarda görülen belirtilerin birbirinden çok farklı olabildiğini ve depresyon tedavisinde kullanılan antidepresanların bu belirtilerin hepsi için uygun olup olmadığını ölçmek istediklerini belirtiyor.

Doktorlar ve hastalar tarafından yanıtlanan soru formlarının gelişmiş istatistiki analiz yöntemleriyle değerlendirilmesiyle gerçekleştirilen araştırmada, depresyon tedavisinde kullanılan antidepresanların etkilerinin hastalarda görülen belirtilere göre değiştiği, bu antidepresanlardan bazılarının düşük enerji seviyesi, anksiyete gibi depresyon belirtileri üzerinde etkili olurken odaklanamama, intihar düşünceleri gibi bilişsel belirtiler üzerinde bir etkisinin olmadığı belirtiliyor.

Depresyon belirtilerinin kişiden kişiye göre değişmesinin altında farklı biyolojik özelliklerin yattığını, bu nedenle farklı tedavi yöntemlerinin önemini belirten araştırmacılar bu yöntemle doktorların hastalarına kişiselleşmiş bir tedavi yöntemi sunabileceklerini belirtiyorlar. Araştırmacılar, depresyon tedavisi süresince antidepresan kullanan hastaların yalnızca %20’sinde gerileme görüldüğünü, hastaların %47’sinin duygu durumunda değişkenliğin devam ettiğini belirtiyorlar. Depresyon tedavisi gören her üç hastadan birinde depresyon belirtilerinin nüksetme riskinin yüksek olduğunu belirten araştırmacılar kadınlarda %59 yeniden görülme oranıyla bu riskin erkeklerden daha yüksek olduğu belirtiyorlar. Depresyonu tedavi etmek için antidepresan kullanımına devam eden hastaların iyileşme oranı ilaç kullanımına devam etmeyen hastalardan küçük bir farkla ayrılıyor.

Depresyonun tekrarlama (yeniden görülme) oranıyla ilgili 13 Şubat’ta Lancet Psychiatry dergisinde yayınlanan farklı bir araştırmada baş araştırmacı olarak yer alan Ralitza Gueorguieva konuyla ilgili açıklamasında, depresyon tedavisinde anti depresan kullanmanın her ne kadar avantajları olsa da farklı tedavi yaklaşımları geliştirmenin özellikle başarılı depresyon tedavilerinde tekrarlama sıklığını azaltmak için son derece önemli olduğunu belirtiyor.

Depresyon hakkında daha detaylı bilgi sahibi olmanız gerekiyorsa "Depresyon" isimli blog yazımızı okuyabilirsiniz.

Ve unutmayın... Depresyonda olduğunuzu düşünüyor ve kendinize "Depresyonda mıyım?" diye soruyorsanız bunun üstesinden tek başınıza gelmek zorunda değilsiniz. Psikologofisi.com'da her zaman sizi dinlemek & yol göstermek için alanında uzman ve yardımsever psikologların olduğunu hatırlayın.

Yazar : Psikologofisi.com 14.12.2019

Kullanıcı Yorumları

Bu sayfada yer alan yorumlar, ilgili uzmanın doğrudan veya dolaylı talebi ve/veya ricası olmaksızın, ilgili kişi tarafından bağımsız olarak yazılmaktadır. Psikologofisi.com'un temel amacı psikoloji alanında halkın bilinçlenmesini sağlamaktır. Psikologofisi.com bir başvuru hizmeti değildir ve herhangi bir Sağlık Hizmeti Sağlayıcısını tavsiye etmemektedir veya desteklememektedir.

Platformumuzda psikolog olmak ister misiniz?
Türkiye'nin en büyük online terapi platformunda uzman profilinizi açın.