İletişim: [email protected]
psikologofisi.com destek

Lustral (Sertralin) Nedir? Ne İçin kullanılır? Yan Etkileri Nelerdir?

Lustral Nedir? Hangi Hastalıklarda Kullanılır?

Lustral, depresyon başta olmak üzere birçok psikolojik rahatsızlığın tedavisinde yaygın olarak kullanılan antidepresanlardan biridir. Genellikle depresyon tedavisi için reçeteli olarak kullanılan bir antidepresan türü olan Lustral (Sertralin) aynı zamanda panik atak, sosyal anksiyete bozukluğu, obsesif-kompulsif bozukluk ve travma sonrası stres bozukluğu gibi psikolojik rahatsızlıklar yaşayan kişiler için de reçete edilebilir. Hekim kontrolünde düzenli olarak kullanılan Lustral beyinde serotonin düzeyini arttırır. Böylece ruh halini düzenler, panik atakları ve kaygı bozukluğunu azaltmada rol oynar.

Bir psikiyatrist yönlendirmesi ve reçetesi ile kullanabileceğiniz antidepresan ilaçlardan biri olan Lustral tedavisinin yanı sıra bir terapiye ihtiyaç duyuyorsanız, Psikologofisi üzerinden deneyimli isimlerle görüşmeye hemen başlayabilirsiniz. Sesli ya da görüntülü gerçekleştireceğiniz terapi seansları ile hayatınızdaki sorunlarınıza çözüm bulabilirsiniz.

Sertralin (Lustral) Nedir?

Antidepresan ilaç olan sertralin (lustral), serotonin geri alım inhibitörü olarak bilinen ilaç grubuna ait ve en yaygın kullanılan depresyon ilaçlarının başında gelir.  Sinir hücreleri arasındaki iletişimi sağlayan serotoninin salgılanmasını sağlayarak kişinin ruhsal durumunu, duygu durumunu ve davranışlarını düzenler.

Depresyon ve kaygı bozukluğu gibi psikolojik rahatsızlıklarda beyindeki serotonin miktarı azalır. Kişinin kendini iyi hissedebilmesi için gerekli olan serotoninin salgılanabilmesi için dışarıdan antidepresan desteği alınır. Bazı antidepresan ilaçların içinde bulunan etkin bir madde serotoninin düzenlenmesini sağlar. Bu ilaçlar arasından en çok tercih edilenlerin başında da Lustral gelir.

Depresyon hakkında daha ayrıntılı bilgi almak için “Depresyon Nedir? Depresyon Belirtileri ve Türleri Nelerdir?” içeriğimizi okuyabilirsiniz.

Sertralin (Lustral) Ne İşe Yarar?

Lustral yetişkin bireylerde depresyon, kaygı bozuklukları, panik atak, travma sonrası stres bozuklukları ve obsesif kompulsif bozukluk (OKB) tedavisinde kullanılır. Ayrıca, doktor kararıyla 6-18 yaş arasındaki çocuk ve ergenlerdeki obsesif kompulsif bozukluk tedavisinde de kullanılabilen bir antidepresan ilaçtır.

Birçok kişide depresyon vakasını başarıyla tedavi ettiği bilinen Lustral, diğer antidepresanlara göre daha az yan etkiye sahip olduğu için de özellikle tercih edilebilir. Ancak mutlaka bir doktor tarafından reçete edilmesi gerektiği unutulmamalıdır.

Sertralin (Lustral) Nasıl Etki Eder?

Sertralin gibi seçici serotonin geri alım inhibitörleri, antidepresanı kullanan kişinin beyninde dolaşan serotonin miktarını önemli ölçüde arttırır. Bu da depresyon başta olmak üzere psikolojik rahatsızlıkların iyileşmesinde etkili olmasını sağlar. Lustralin etkisinin tam olarak görülebilmesi için ortalama bir ay kadar düzenli olarak kullanılması gerekir.

İnsanlardaki beyin sinir hücreleri, çeşitli kimyasal maddeler salgılayarak diğer sinir hücrelerini uyarır. Böylece, beyin tarafından kontrol edilen fonksiyonların gerçekleşmesini sağlayan elektriksel sinyallerin oluşur. Serotonin de bu kimyasallardan birisi olarak salgılandığında diğer sinir hücrelerini uyarır.

Unutulmamalıdır ki bir psikiyatrist tarafından reçete edilerek kullanılan tüm antidepresanlar gibi Lustral de depresyonun semptomlarını tedavi eder. Nedenleri öğrenmek ve ortadan kaldırmak için terapiyle birlikte kullanılması gerekir. Alanında uzman psikologlardan terapi almaya hemen başlamak, uzmanlarımız ve platformumuz hakkında daha fazla bilgi edinmek için 15 dakikalık ücretsiz seanslarımıza başvurabilirsiniz.

Sertralin (Lustral) Nasıl Kullanılır?

• Lustral genellikle günde tek doz alınarak kullanılır, ancak burada önemli olan hekimin yönlendirmesidir.
  • Gün içerisinde herhangi bir zamanda, gıdalarla ya da aç karnına alınabilir. Ancak her gün aynı saatte almaya dikkat etmek gerekir.
  • İlacın yan etkisi olarak uykusuzluk sorunu ortaya çıkabilir. Bu nedenle sabah saatlerinde alınması daha uygun olur.
  • Tüm antidepreasan ilaçlarda düzenli kullanım çok önemlidir. Bu sebeple doz atlamamaya dikkat edilmelidir.
  • Lustral kullanırken greyfurt tüketilmesi doğru değildir. Greyfurtun içeriğinde bulunan kimyasal maddeler kan dolaşımındaki sertralin miktarını arttıracağı için ilacın zarar vermesine neden olabilir.
  • Lustral ile bir birlikte düzenli olarak kullanılacak başka bir ilaç varsa mutlaka doktor bu konuda bilgilendirilmelidir. Başka ilaçlarla etkileşime girerek olumsuz sonuçlara neden olabileceği unutulmamalıdır.
  • Bütün antidepresanlarda olduğu aniden bırakılması zararlıdır. Kötü sonuçlara yol açmaması için doktor kontrolünde azaltarak bırakılması gerekir.

Sertralin (Lustral) Doz Hesabı

Lustral’in genel başlangıç dozu yetişkinler için 50 mg olarak tavsiye edilir. Başlangıç dozu birkaç hafta kullanıldıktan sonra doktor kararıyla kademeleri olarak yükseltilebilir. Depresyon ve obsesif kompülsif bozukluğu olan kişilerde günlük doz en fazla 200 mg olabilir. 6-12 yaş arası çocuklardaki günlük doz ise genellikle 25 mg’la başlar ve duruma göre artırılabilir.

Sertralin (Lustral) Kullanım Süresi

Diğer antidepresanlarda olduğu gibi Lustral kullanımı için de çok net ve kesin bir süre yoktur. Kişinin psikolojik hastalığının durumu ve şiddetine göre en doğru kullanım süresi doktorunuz tarafından belirlenir. Bununla birlikte etkili bir depresyon tedavisi için en az 6 ay kullanılması gerektiği bilinmektedir.

Sertralin (Lustral) Kimler Tarafından Kullanılamaz?

• Sertralin etken maddesine karşı duyarlılığı olanlar
  • Kalp hastalığı yaşayan kişiler
  • Glokom rahatsızlığı olan kişiler
  • Epilepsi rahatsızlığı olan kişiler
  • Diyabeti olan kişiler
  • Hamileler ve emziren anneler
  • Ciddi karaciğer hastalığı olan kişiler
  • Etkileşime girebileceği farklı bir ilaç kullananlar

Tüm ilaçlar gibi mutlaka doktor kontrolünde ve bir psikiyatristin reçetesiyle kullanılmalıdır. İlacı kullanmadan önce, var olan hastalıklar ya da özel durumlar hakkında  mutlaka doktora bilgi verilmelidir.

Sertralin (Lustral) Hangi İlaçlarla Kullanılmaz?

• Soğuk algınlığı ilaçları
  • Uyku ilaçları
  • Kas gevşetici ilaçlar
  • Epilepsi ilaçları
  • Bağımlılık tedavisinde kullanılan ilaçlar
  • Doğum kontrol ilaçları
  • Bitkisel sarı kantaron takviyesi

Bu ilaçlar dışında alkol ile kullanımı da uygun değildir ve yan etkileri büyük ölçüde artırır. Diğer yandan herhangi bir gıda takviyesi kullanmadan önce de mutlaka doktora danışılması gerekir.

Sertralin’in (Lustral) Yan Etkileri

Lustral’de de her ilaçta olduğu gibi çeşitli yan etkilerin görülme riski vardır. Ancak bu ilaçtan görülecek faydanın da unutulmaması gerekir. Çoğu yan etki birkaç haftalık kullanımdan sonra geçse de arttığı durumlarda doktorunuza bildirmeniz gerekir. Bireysel kararlarla asla ilacın aniden kesilmemesi tedavinin sürekliliği için çok önemlidir. Ayrıca, her hastada yan etki görülmeyebilir.

• Sürekli yorgunluk ve halsizlik hali
  • Şiddetli baş ağrısı
  • Uykusuzluk
  • İshal gibi sindirim sistemi sorunları
  • Ağız kuruluğu
  • Baş dönmesi
  • Mide bulantısı
  • Nefes almada güçlük
Tarih : 06.09.2021
Yazar :

Psikolog

Şebnem Akı Karaoğlu

Merhaba, ben Uzman Psikolog Şebnem AKI KARAOĞLU. Bilişsel Davranışçı Terapi, Şema Terapi, İmge Terapi, Kısa Süreli Çözüm Odaklı Terapi, Cinsel Terapi, Aile ve Çift Terapisi uygulamaktayım. Bipolar Bozukluk, Borderline Kişilik Bozukluğu, Çocuk ve Ergen Danışmanlığı, Yas Psikolojisi, OKB, Anksiyete, B... Devamını Oku

Kullanıcı Yorumları

Bu sayfada yer alan yorumlar, ilgili uzmanın doğrudan veya dolaylı talebi ve/veya ricası olmaksızın, ilgili kişi tarafından bağımsız olarak yazılmaktadır. Psikologofisi.com'un temel amacı psikoloji alanında halkın bilinçlenmesini sağlamaktır. Psikologofisi.com bir başvuru hizmeti değildir ve herhangi bir Sağlık Hizmeti Sağlayıcısını tavsiye etmemektedir veya desteklememektedir.

Son Eklenen Makaleler

instagram desktop