nervium nedir

Nervium

Nervium özellikle anksiyete tedavisi için tercih edilen antidepresanlardandır. Kesinlikle doktor gözetimi altında kullanılması gerekir. Nervium hakkında her şeyi yazımızda bulabilirsiniz. Ancak özellikle belirtiyoruz ki yazımız bilgilendirme yazısıdır; herhangi bir ilaç kullanımı tavsiyesi değildir.

Nervium’un Etken Maddesi Nedir?

Nerviumun esas etken maddesi diazepamdır.

Diazepam dışında nervium içerisindeki yardımcı maddeler: Laktoz, tartrazin, mısır nişastası, jelatin, indigotin, magnezyum stearat, talk.

Etken Maddesi Nervium İle Aynı Olan İlaçlar

Etken maddesi diazepam olan nerviumdan farklı ilaçlar:

• Diazem
  • Desitin
  • Diapam
  • Diaksi
  • Lizan

Nervium Antidepresan Mıdır?

Etken madde olan diazepam, bir çeşit sakinleştiri ilaçtır ve antidepresan özellik göstermektedir. Fakat nervium ilacı tedaviden çok semptomların azaltımasında kullanılmaktadır. Nervium etken maddesi olan diazepam, hafif anestezi sağlama, operasyon öncesi anksiyeteyi sakinleştirme ve sedasyon sağlamak amacıyla yardımcı olarak ve akut alkol bırakma sırasında görülen yoksunluk semptomlarının(tremor, ajitasyon, deliryum, halüsinasyon, tremens) gerilemesinde kullanılır.

Bunların yanında diazepam, lokal nedenlere bağlı üst motor nöron hastalıkları, iskelet kas spazmları, atetoz, stiff-man sendromu gibi durumların tedavisinde de kullanılabilmektedir.

Nervium Nasıl Kullanılır?

Nervium dozu kişiye göre özel olarak ayarlanmalıdır. Şikayetlerin azalmasını ve kotrol altına alınmasını sağlayacak en düşük dozla tedaviye başlanmalıdır. Tedavi süresi dört haftadır ve dört hafta devam edilerek düzenli kullanılmalıdır. Uzun süreli ve kronik kullanımı önerilmez.

Yetişkinlerde genellikle anksiyetenin tedavisinde kullanılır ve semptomlara göre günde 2-4 defa olacak şekilde 5-15 mg dozlarda kullanılmaktadır. Akut alkol yoksunluğu tedavisinde de kullanılmaktadır ve bu tedavide ise ilk 24 saatte 3-4 defa 10 mg ile başlanmakta ve ihtiyaca göre sonraki günlerde günlük 3-4 defa ve 5 mg’a indirilerek kullanılmaktadır.

Nervium, oral yoldan tok karna bir bardak suyla beraber alınmalıdır. Işık ve nemden korunarak, yirmi beş derecenin altındaki oda sıcaklığında muhafaza edilmelidir.

Nervium Kullanmadan Önce Bilinmesi Gerekenler

• Bu ilacı size mutlaka bir doktor reçete etmiş olmalı ve mutlaka doktor gözetiminde başlamalısınız.
  • Kronik pulmoner yetmezlik, hepatik ya da renal hastalığı bulunanlarda nervium kullanımında dikkatli olunmalıdır. Eğer bu hastalıklara sahipseniz doktor gözetiminde devam etmeniz daha güvenilir olacaktır.
  • Obsesyonel veya fobik durumlarda kullanımı tavsiye edilmemektedir.
  • Nervium kullanan bireylerin dikkat isteyen ve tehlikeli araç gereç kullanımında temkinli olması gerekmektedir ve buna göre hareket etmeleri belirtilmelidir.
  • Antikonvülzan tedavi gören bireylerin nerviumun ani olarak kesilmesi nöbetlerin şiddetinde ve oluşma sıklığında artışa neden olabilmektedir.
  • İlacın yüksek dozlarda içilmesi bilinç kaybına, nabzın yavaşlamasına ve zor nefes almaya neden olabilir.
  • Nervium, hem fiziksel hem de psikolojik alışkanlığa neden olan bir ilaçtır. Uzun süre kullanılmamalıdır ve bırakılırken de dozun azaltılarak bırakılması gerekmektedir.

Nervium Kaç Mg? Kutusunda Kaç Tane Var?

Nervium, 5 mg’dır ve bir kutusunda 50 tablet bulunmaktadır.

Nervium Çocuklarda Kullanılır Mı?

6 yaşından küçük çocuklar nervium kullanmamalıdır. 6 yaşından büyük çocuklarda ise en düşük dozla başlanmalı ve gerekirse doz yükseltilmelidir. Genellikle günde 3-4 kez 1-2 mg doz yeterli olmakta ve dozun artırılmasına gerek kalmamaktadır.

Nervium Yaşlılarda Kullanımı

Yaşlı hastaların benzodiazepine -nervium da bir benzodiazepin grubu ilaçtır- duyarlılığı çok fazladır ve santral sinir sistemi etkileri çok görülür. Bu yüzden yaşlı hastalarda dozların düşük tutulması ve hastanın yakından takip edilmesi gerekmektedir. Günde 1-2 defa 2 mg kullanımı yaşlı hastalar için genellikle yeterli olmaktadır.

Nervium Hamileler Tarafından Kullanılabilir Mi?

Nervium etken maddesi olan diazepam direkt olarak plasentaya geçmektedir. Bundan dolayı hamileler ve hamilelik planlayan kadınların nervium kullanması önerilmez. Eğer hamileliğin ilk üç ayında nervium kullanılırsa konjenital malformasyon riski artar. Nervium kullanılırken uygun bir doğum kontrol yönteminin de beraberinde uygulanması önerilir.

Emziren Anneler Nervium Kullanabilir Mi?

Diazepam, plasentaya geçebildiği gibi anne sütüne de kolay bir şekilde geçebilmektedir. Emziren kadınların diazepam kullanmaktan kaçınması gerekmektedir.

Nervium Bağımlılık Yapar Mı?

Dikkat, nervium bağımlılık yapabilir! Özellikle alkol ve diğer bağımlılık yapan maddelere karşı bağımlılığı olan kişiler diazepamı çok dikkatli kullanmaldır.

Uzun süreli kullanımı ve ani bırakımını büyük risk taşımaktadır. Uzun süreli kullanımı sonrası diazepamın bir anda bırakılması da alkol yoksunluk belirtileri olan tremor, kusma, kas krampları, terleme görülebilir.

İlacın bir anda kesilmesi değil, dozu yavaş yavaş azaltarak bırakma sağlanmalıdır.

Nervium Cinsel İşlev Bozukluğuna Sebep Olur Mu?

Nervium ilacının istenmeyen etkileri arasında libido değişikliği de bulunmaktadır. Bu ilacı kullanan bazı bireylerde cinsel işlev bozukluğu görülebilmektedir fakat bu seyrek görülen bir durumdur.

Cinsel işlev bozukluğu ya da libido azalmasının yanı sıra hastalarda libido artışı da görülebilmektedir ve bu yan etki de bazen kişinin gündelik hayatını etkileyebilmektedir.

Eğer ilaç kullanımı sonrası bu yan etkileri yaşadığınızı düşünüyorsanız doktorunuza danışmanız faydalı olacaktır.

Nervium Kilo Aldırır Mı?

Hasta, bu ilacı doktorun uygun gördüğü miktarda ve belirttiği dozda kullanmalıdır. Düzgün kullanıldığında kilo aldırmadığı belirtilmiştir fakat her insanın sağlık durumu ve metabolizması farklıdır.

Hasta başka sağlık sorunlara da sahipse ilacı kullanırken kilo yönünden kendine dikkat etmelidir. Hastalar genellikle ilaç kullanırken kilo aldıklarında ilacı bırakmaya eğilim gösterirler. Böyle bir sorunun yaşanmaması adına doktorun da hastayı takip etmesi daha faydalı olacaktır.

Bu tarz ilaçların kilo üzerinde etkileri olabileceği unutulmamalı ve böyle bir durumda ilaç kendiliğinden bırakılmamalıdır. Nervium doğru dozlarda kullanıldığında kilo artışına sebep olmayacaktır.

Nervium Uyku Yapar Mı?

Nervium ilacı kullanan kişilerde uykuya eğilim, uyuklama hali ve enerjik hissetmeme gibi bulguların görüldüğü belirtilmiştir.

Bu etki yaygın bir yan etki değildir ve çoğu hastada görülmez. Tam tersi şekilde ilacın bir anda kesilmesi ise kişide uykusuzluğa neden olabilmektedir.

Nervium Ne Kadar Sürede Etki Eder?

İlacın içilmesi ile beraber ilacın etkisi başlar. Etkisinin ne kadar süreceği dozaja ve metabolizma hızına göre kişiden kişiye değişebilmektedir. Genellikle ilacı aldıktan sonra birkaç saat içinde rahatlama hissedilir, tam etkisinin görülmesi ise birkaç gün sürebilir. bu yüzden nervium düzenli bir şekilde kullanılmalıdır.

Nervium Reçetesiz Alınabilir Mi?

Nervium  reçete ile erişilebilen bir ilaçtır, yeşil reçeteli ilaçlardandır ve reçetesiz satışı yapılmamaktadır.

Nervium Aile Hekimi Tarafından Yazılabilir Mi?

Nervium, yeşil reçeteli bir ilaçtır ve aile hekimleri yeşil reçeteli ilaçları yazabilmektedir. Fakat bunu yaparken oldukça titiz ve özenli davranırlar, hastanın bu ilaca ihtiyacı olup olmadığını dikkatle belirlemeleri gerekmektedir. Gerekli durumlarda hastayı uzman bir doktora yönlendirmektedirler.

Nervium Tablet Hangi Durumlarda Dikkatli Kullanılmalıdır?

• Nerviumun kronik böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları ve karaciğer hastalıklarında dikkatli kullanımı gerekmektedir. Doktor takibinde kullanılmalıdır.
  • Sinir sistemine etkisi olan diğer ilaçlarla birlikte kullanımından kaçınılmalıdır.
  • Tedavinin ani bir şekilde kesilmemesi gerekmektedir. Yoksunluk semptomlarına ve uykusuzluğa neden olabilir.
  • Tehlikeli ve dikkat isteyen işlerle uğraşan kişiler son derece dikkatli olmalıdır.
  • Antikonvülzan tedavi alan bireylerin bu ilacı ani kesmesi nöbet şiddetini ve sıklığını artırabilir.
  • Anksiyete ile beraber depresyon sahibi hastalarda tek başına kullanılmamalıdır.
  • Obsesyonel veya fobik durumlarda kullanımı önerilmemektedir.

Nervium Hangi Durumlarda Kullanılmamalıdır?

Nervium, aşağıdaki durumların herhangi birinin varlığında kullanılmamalıdır :

• 6 aylıktan küçük bebeklerde
  • Myastenia Gravis hastalığında
  • Ciddi solunum yetmezliğinde
  • Psikoz durumlarında
  • Akut alkol intoksikasyonunda
  • Dar açılı glokomda
  • Uykuda geçici solunum yetmezliği varlığında
  • Akut porfiri durumunda
  • Depresyonda (diazepam depresyon hastalarında tek başına kullanılırsa depresyonun ilerlemesine yol açar.)
  • Ciddi karaciğer yetmezliklerinde
  • Benzodiazepinlere ve ilacın bileşiminde olan maddelerin herhangi birine aşırı duyarlılığı, alerjisi olan kişilerde

Nervium Aç Karnına Mı Kullanılır Tok Karnına Mı?

Yemek sırasında veya yemekten sonra bir bardak su ile içilmesi önerilmektedir.

Nervium Hangi İlaçlarla Beraber Kullanılamaz?

• Antiasitler(Magnezyum hidroksit, alüminyum hidroksit…),  nerviumun gastrointestinal sistemden absorbsiyonunu azaltır, o yüzden beraber kullanımı önerilmemektedir.
  • Teofilin ve kafein diazepamın sedatif etkisini azaltmaktadır.
  • Alkol ile birlikte nervium alınması durumunda alkolün sinir sistemine depresan etkisi artar, beraber kullanılmamalıdır, komaya yol açabilir.
  • Sigara kullanımı da nervium ilacının etkisini düşürür ve nervium ilacının etki edebilmesi için daha yüksek dozlarda alınması gerekir. Bunun yanında baş dönmesi de yapar.

Nervium Yan Etkileri

• Hasta tedavi sürecinde gastrointestinal sistem açısından sıkıntılar yaşayabilir. Sık görülmeyen bu yan etkiler başlıca konstipasyon ve mide bulantısıdır. Mide bulantısı kesilmeden devamlı bir şekilde de görülebilmektedir.
  • Baş ağrısı ve baş dönmesi de bir diğer yan etkilerdendir.
  • Hasta, konuşma isteğine karşın konuşamama sorunu yaşayabilir veya dilin dolanması da görülebilir.
  • Sürekli uyuklama hali görülebilir. Hasta kendini halsiz, bitkin ve sersemlemiş hissedebilir.
  • Deri döküntüleri olabilir. Deri döküntülerine kaşıntı da eşlik edebilir.
  • Hastada sarılık ortaya çıkabilir. Sarılık olduğunda ilacın karaciğeri etkilediği düşünülebilir.
  • Hasta olayları anlamlandırmada ve ilişkilendirmede güçlük çekebilir. Zihin karışıklığı görülebilir.
  • Libidoda artma ya da azalma gözlenebilir.
  • Depresif belirtiler ortaya çıkabilir.
  • Hasta halüsinasyonlar görmeye başlayabilir. Halüsinasyonları rüya şeklinde de görülebilir veya uyku ve uyanıklık arasında ortaya çıkabilir. Bu yan etki gece terörü denen tablonun ortaya çıkmasına da neden olabilir. Bu gibi psikolojik yan etkiler alarm semptomlarıdır ve ilaç bırakılmalı, doktora danışılmalıdır.
  • İdrar kaçırma(inkontinans), idrarını tutamama gibi durumlar ve idrar yaparken yanma da görülen yan etkilerdendir. Bu yan etki de ciddi bir yan etkidir ve doktora başvurulmalıdır. Doktora danışana kadar ilaç bırakılmalı ve böbreklere zarar gelmemesi adına bol su içilmelidir.

Nervium Doz Aşımı

Nervium doz aşımının belirtileri şunlardır: Ayakta duramama, yüksek dozda uyuklama, bradikardi, konuşmada güçlük çekmek, solunumun zayıflaması, mental konfüzyon, aşırı halsizlik hali.

Doz aşımında alınacak önlemler: Eğer doz aşımı sonrasında hastanın bilinci açıksa mekanik olarak veya emetiklerle kusma sağlanmalıdır. Eğer hastanın bilinci kapalıysa gastrik lavaj yapılabilir.

Solunum, kan basıncı ve nabız düzenli takip edilmelidir. Hastanın durumuna göre serum verilebilir. Hastada hipotansiyon mevcut ise intravenöz norepinefrin ya da metaraminol ile kontrol altına alınması sağlanabilir.

Eren Artun ErgülPsikolog7 Ekim 2023