bütünsel terapi

Bütünsel Terapi Nedir? Nasıl Uygulanır?

Bütünsel (holistik) terapi, beden merkezli terapi olarak da bilinir ve geleneksel terapinin unsurlarını, meditasyon, nefes terapisi ve hipnoz gibi alternatif, belki de daha az geleneksel teknikler ile birleştirir. Kendi başına geleneksel terapi ile bütünsel terapi arasındaki temel fark, bütünsel terapinin kişinin iyiliğini düşünürken devreye giren fiziksel, zihinsel ve ruhsal faktörler de dahil olmak üzere çok çeşitli yönlere odaklanmasıdır. Bütünsel bir terapi programı, danışan kişiye çok daha derin bir düzeyde yardımcı olmak amacıyla tüm bu alanlardan faydalanır.

Holistik (Bütünsel) Terapi Nedir?

Bütünsel terapi genel olarak psikosenteze dayanır. Kişiyi bütün olarak anlamaya çalışan bütünleştirici bir terapi yaklaşımı olarak kabul edilir. Bütünsel bir terapi programı sırasında, danışanın hayatının bir bölümündeki yönlerin diğer alanlarda endişeler olarak nasıl tezahür edebileceğini anlamaya çalışılır.

Bu bütünsel terapi yaklaşımı, sağlığımızın bir parçası bozulduğunda, diğer alanları doğrudan etkileyeceği fikrine dayanır. Bu nedenle, birinin sahip olduğu bir durumu etiketlemek ve bunu kendi başına aşmaya çalışmak yerine, bütünsel terapi ile kişinin hem fiziksel hem de psikolojik durumunu düzenlemeye çalışır. Bütünsel terapi, bireylere mücadele ettikleri belirli bir bozukluğa odaklanmak yerine, bir bütün olarak bakmayı öğretir.

Sağlığınızın tüm yönlerini anladıktan sonra, her bir öğeyi çok daha geniş bir düzeyde ele almaya odaklanabilirsiniz. Yüz yüze ya da online terapi yoluyla bütüncül terapiye yönelenler, bunu nihayetinde tüm benliklerini daha derin, daha temel bir kabule sahip olma çabasıyla yapabilirler.

Siz de terapiye ihtiyaç duyduğunuzu düşünüyor, yaşadığınız sorunları çözmek istiyorsanız Psikologofisi üzerinden deneyimli isimlerle görüşmeye hemen başlayabilirsiniz. Sesli ya da görüntülü gerçekleştireceğiniz online terapi seansları ile hayatınızdaki sorunlarınıza çözüm bulabilirsiniz

Bütünsel (Holistik) Terapi Hangi Durumlarda Uygulanabilir?

Bütünsel terapi, aşağıdakiler de dahil olmak üzere birkaç farklı psikolojik durumun profesyonel destek sürecinde etkili bulunmuştur:

• Endişe ve kaygı bozuklukları
  • Depresyon
  • Alkol ve madde bağımlılığı
  • Duygusal zorluklar
  • Duygu durum değişiklikleri
  • Aile problemleri
  • Travma sonrası stres bozukluğu
  • İşle ilgili sorunlar
  • İlişki problemleri

Bütünsel (Holistik) Terapi Nasıl Çalışır?

Bütünsel terapinin temel olarak şu şekilde tanımlanması mümkündür; sağlıklarını ve ihtiyaçlarını birden çok düzeyde ele almak amacıyla “bütün bir kişiye” bakan bir düşünce sistemine dayanan terapi. Bu özel terapi türü, danışan kişinin semptomlarının birkaçını ya da tümünü anlamasına yardımcı olmayı amaçlayan çeşitli teknikler kullanır.

Holistik terapi yaklaşımının genel amacı, yoğun bir öz farkındalık duygusu yaratmaktır. Düzgün yapıldığında, bütünsel terapi, hayatınızın önemli yönlerini bir şekilde birleştirmenize yardımcı olabilir. Zihnin, bedenin ve ruhun zihinsel sağlıkla nasıl bağlantılı olduğunu anlayarak, engelleri aşabilir ve hayatınızı daha iyi yaşamanızı engelleyen sorunlarının kökenine inebilirsiniz.

Bütünsel terapi genellikle beden çalışması ve farkındalık uygulamalarına dayanır. Tamamlayıcı ve alternatif tıpta sıklıkla kullanılan teknikleri kullanır. Bu bütünsel teknikler, zihin-beden-ruh bağlantınızı anlamanıza yardımcı olmak ve iyileşmeye odaklanabilmeniz için rahatlamayı teşvik etmek için tasarlanmıştır.

Bütünsel terapi sırasında yaygın olarak kullanılan bazı teknikler şunlardır:

• Biyolojik geri bildirim
  • Meditasyon
  • Nefes egzersizleri
  • Masaj terapisi
  • Hipnoz
  • Farkındalık meditasyonu
  • Tai Chi
  • Reiki
  • Yoga

Yukarıdaki alternatif yöntemleri genellikle daha fazla ilerleme için kullanılan bütünsel psikoterapi unsurlarıyla birleştirilir. Bu yöntemlerden bazıları şunları içerebilir:

Bütünsel (Holistik) Terapinin Farklı Türleri Nelerdir?

Bütünsel psikoterapi, birden fazla spesifik yöntemi kapsayabilen bir terimdir. Yaygın bütünsel terapi tekniklerinden bazıları şu şekildedir;

Zihin - Beden Terapisi

Zihin-beden terapisi, kişinin stresten arınıp gevşemesini sağlamak için bir grup teknik kullanır. Her biri, zihninizin bedensel işlevinizle nasıl etkileşime girdiğini geliştirerek genel sağlığı iyileştirmeye odaklanır. Kullandığı teknikler şunları içerebilir:

• Hipnoz
  • Gevşeme
  • Meditasyon
  • Rehberli görüntüler
  • Biyolojik geri bildirim
  • Grup desteği
  • Sanat terapisi

Eklektik ya da Bütünleştirici Terapi

Eklektik ya da bütünleştirici terapi, iyileşme ya da psikolojik sağlıkta ilerleme sağlama hedefine hizmet etmek için birden fazla teknik kullanır. Terapide çok yönlü bir yaklaşım benimseyerek, gerçek iyileşmeyi ve büyümeyi teşvik etmek için özel ve benzersiz ihtiyaçları karşılamayı amaçlar. Bu yaklaşım, her hastaya özel olarak hazırlanmış daha bütünsel bir yaklaşım oluşturmak için birden fazla terapiyi ve bunların unsurlarını birleştirir.

Manevi Terapi

Manevi terapi, uğraşıyor olabileceğiniz sorunları keşfetmek ve ele almak için hem manevi inancınızı hem de inanç sisteminizi kullanır. Bu terapi şekli, yaşamda karşılaştığınız çatışmaları analiz etmek ve ele almak için yüksek gücünüze olan inancınızı kullanarak ruhunuzu ve zihninizi rahatlatmayı amaçlar.

Somatik Terapi

Somatik terapi, travma, zihinsel sağlık koşulları, stres ve psikolojik hastalıklara neden olan daha pek çok şeyden kurtulmanıza yardımcı olmak için birden fazla strateji kullanan vücut merkezli bir tekniktir. Somatik terapi seansları sırasında nefes çalışması, meditasyon ve hatta dansa odaklanılır.

Bütünsel (Holistik) Terapinin Faydaları Nelerdir?

Günümüzün tıp ve sağlığa yaklaşımı, geçmiş döneme göre çok daha kapsayıcı. Artık, zihin-beden-ruh bağlantısını göz önünde bulundurarak, fiziksel ve zihinsel sağlığınızı tamamen yeni bir şekilde ele almanız mümkün. Üç bileşeni birbirine bağlamak, hayatınızın her alanında size yardımcı olabileceği gibi birçok faydayı da beraberinde getiriyor. Bu kapsamda, bütünsel terapinin birçok olumlu yönü vardır ve bir dizi çalışmada faydalı bulunmuştur.

Bütün varlığın daha iyi anlaşılması: Bütünsel terapinin en büyük faydalarından biri, tüm vücut yaklaşımının varlığınızın tüm bölümlerine bakmanıza izin vermesidir. Fiziksel, zihinsel ve ruhsal sağlığınıza değinerek, hayatınızın bu farklı bölümleri arasındaki noktaları gerçekten birleştirebilirsiniz. Diğer yandan, bu faktörlerin her birinin genel ruh halinizi nasıl etkilediğine dair daha derin bir anlayış kazanabilirsiniz.

Başa çıkma mekanizmalarını öğrenmek: Seanslarınız sırasında öğrendiğiniz teknikler, terapistin ofisinin dışında da uygulanabilir. Nefes teknikleri ve meditasyon gibi başa çıkma mekanizmaları, günlük yaşamınızda stresle başa çıkmanıza yardımcı olabilir. Aniden endişe, stres ya da genel olarak zor bir an tarafından tetiklenirseniz, zor anları atlatmak için ihtiyaç duyduğunuz araçlar sayesinde daha donanımlısınız demektir.

Maliyet: Bazı araştırmalar, bütünsel terapinin fiziksel ve zihinsel sağlığa uygun daha maliyetli bir yaklaşım olduğunu göstermektedir.

Uyarlanabilirlik: Çalışmalar, stres ve kaygıyı azaltmak için kullanılan meditasyon ve farkındalığın yaşamın diğer alanlarına kolayca uyarlanabileceğini göstermiştir.

Hem zihinsel hem de fiziksel sağlığa faydalıdır: Bütünsel terapide kullanılan derin nefes alma tekniklerinin, rahatlamayı teşvik ederken stres seviyelerini azalttığı bilinir. Bunların her ikisinin de zihinsel ve fiziksel sağlığa fayda sağladığı da bir gerçektir.

Bütünsel (Holistik) Terapi Veren Kişi Nasıl Bulunur?

Bütünsel psikoterapiyi düşünüyorsanız ve terapiye nasıl başlayacağınızı merak ediyorsanız, sürece güvenle başlayabilmeniz için atmanız gereken birkaç adım olduğu söylenebilir;

Araştırmanızı Doğru Yapın

Bütünsel bir terapiye başlamadan önce, doğru kişiden terapi aldığınıza emin olmak için kapsamlı bir araştırma yapmanız gerekir. Her şeyden önce terapistinizin eğitimini ve ne kadar deneyime sahip olduklarını öğrenmeniz gerekir. Ayrıca, odaklandıkları bir uzmanlıkları olup olmadığı ve bir parçası olabilecekleri herhangi bir dernek ya da meslek kuruluşu hakkında bilgi alın. Herhangi bir hastaneye bağlı olup olmadıklarını ve saygın, güvenilir bir sağlık kurulu tarafından onaylı olup olmadıklarını da sorabilirsiniz.

Farklı Seçenekler Hakkında Bilgi Edinin

Herhangi bir terapi tekniğine ya da programına başlarken, yaklaşımın ihtiyaçlarınıza uygun olup olmadığını belirlemek önemlidir. Başlamadan önce, bütünsel terapi planının neler içerdiğini sormalısınız.

Lisanslı Bir Terapist Bulun

Çalışmak için lisanslı bir bütünsel terapist bulduğunuzdan emin olun. Arkadaşlarınızdan ya da ailenizden tavsiye isteyebilir, online arama yapabilir ve hatta öneriler için destek gruplarına ulaşabilirsiniz.

Yardıma ihtiyacınız varsa, bugün Psikologofisi üzerinde alanında uzman bir psikolog ile hemen bağlantı kurabilir, sesli ya da görüntülü olarak online terapi alabilirsiniz.

Eren Artun ErgülPsikolog29 Eylül 2016