mitomani nedir

Mitomani

‘Beyaz yalan’ olduğu söylenerek başlayan ufak tefek yalanlar uzun vadede kişiyi mitomaniye kadar sürükleyebilir. Mitomani, sebepleri, sonuçları ve tedavisi hakkında merak ettiğiniz her şeye yazımızdan ulaşabilirsiniz.

Mitomani Nedir?

Mitomani yalan söyleme hastalığı olarak tanımlanabilir. Bu hastalığı olan kişiler yalan söyleme eğilimi gösterirler ve yalanlarını sürdürmek için çeşitli stratejiler geliştirebilirler.

Mitomani genellikle kişinin kendini daha önemli, başarılı ya da ilgi çekici göstermek amacıyla yalan söylemesiyle ilişkilidir. Bu durum; kişinin sosyal ilişkilerinde, iş hayatında ve genel yaşamında ciddi sorunlara neden olabilir. Mitomani, psikolojik bir rahatsızlıktır ve tedavi edilmesi gerekir.

Mitomani Belirtileri

• Sürekli yalan söyleme eğilimleri vardır. Mitomani hastaları, yalan söyleme alışkanlıkları nedeniyle sık sık yalan söylerler. Bu yalanlar, genellikle kişinin kendini daha önemli, başarılı ya da  ilgi çekici göstermek amacıyla söylenir.
  • Bu tür kişiler genellikle yalanlarını söylemekle kalmaz, aynı zamanda yalanlarına inanmaya başlayabilirler. Bu nedenle, gerçeklikle bağlantılarını kaybedebilirler.
  • Sadece yalan söylemez yalanına inanmaz bir de bütün bunların üstüne yalanlarını sürdürürler. Bunu sürdürmek için çeşitli stratejiler geliştirebilirler. Örneğin, yalanlarını desteklemek için sahte belgeler veya hikayeler uydurabilirler.
  • Yalanlarına başkalarını da şahit tutmaya çalışabilirler.
  • Yalanlarının açığa çıkması halinde yalanlarına başka yalanlar ekleyip desteklemek isteyebilirler.
  • Mitomani hastalarının yalan söyleme alışkanlıkları, güvenilirlik sorunlarına neden olabilir. Bu nedenle, kişinin sosyal ilişkileri, iş hayatı ve genel yaşamı ciddi şekilde etkilenebilir.
  • Herkesin kendileri gibi yalan söylediğini düşündükleri için herkese şüphe ile yaklaşırlar.
  • Bütün bu belirtilerin yanı sıra mitomani hastaları, genellikle diğer psikolojik sorunlarla da mücadele ederler. Örneğin, depresyon, özgüven düşüklüğü ve anksiyete gibi sorunlarla karşılaşabilirler. Tam da bu sebeple mitomani teşhisi koymak uzmanlar için biraz zaman alabilir.

Yalan Söylemek Neden Kötüdür?

• Yalan söylemek insanlar arasındaki güveni zedeleyen bir davranıştır. Yalan söylemek insanların size olan güvenini kaybetmesine, itibarınızın zedelenmesine ve de bunların yanında sosyal ilişkilerinizin zarar görmesine neden olabilir.
  • Ayrıca yalan söylemek, bazı durumlarda suç işlemek anlamına gelebilir. Mesela polisler bir hırszı kovalarlarken izini kaybettiler ve siz aslında hırsızın nereye döndüğünü gördünüz fakat tersine cevap verdiniz. Sonrasında güvenlik kameralarına bakıp da bunu fark etmeleri halinde siz devletin bir organına yalan beyanda bulunmuş olursunuz.
  • Yalan söylemenin yanı sıra yalanlarınızın ortaya çıkması durumunda; utanç, suçluluk ve kaygı gibi duygular yaşayabilirsiniz.
  • Ayrıca, yalan söylemek, diğer insanların zarar görmesine neden olabilir ve bu da insanlar arasındaki ilişkilerin bozulmasına neden olabilir.

Dürüstlük ve açıklık, sağlıklı sosyal ilişkilerin ve başarılı bir yaşamın önemli bir parçasıdır. Bu nedenle, dürüstlük ve açıklıkla hareket etmek, insanlar arasındaki güveni artırır ve daha sağlıklı, mutlu ve başarılı bir yaşam sürmenize yardımcı olur.

Mitomani'nin İkili İlişkilere Etkileri Nelerdir?

Mitomani hastaları hayatlarının her anında yalan söylemeye eğilimli oldukları için ikili ilişkileri de bu sorundan nasibini alır. Kendilerini oldukları kişiden bambaşka tanıtarak karşısındaki kişi için bir illüzyon oluşturabilirler ilişkilerinin başında.

Yalan söylemeyi sürdürdükleri için bu ilişki bir süre daha bu illüzyonla devam edebilir fakat karşısındaki kişinin bu durumu fark etmesi çok uzun sürmez.

Örneğin kendini inanılmaz zengin inanılmaz başarılı şekilde tanıtan kişinin bunu sosyal hayatın içinde uzun vadede sürdürebilmesi pek de mümkün değildir. Bu ilişkilerin sonu genellikle karşı tarafın beklentilerinin söylemleri yüzünden havada kalmasıyla biter yani kişi kocaman bir hayal kırıklığı yaşar.

Bu şekilde bitmediği takdirde de bu sefer de mitomani hastasının herkesi kendisi gibi bilmesi sebebiyle karşı tarafın sürekli yalan söylediğini düşünerek açığını arar ve ikili arasındaki güven bağı olması gerektiği gibi düzgün bir şekilde kurulamaz.

Mitomani'nin Eş Hayatına etkileri

Mitomani'ye sahip insanlar iş hayatının daha başında mülakattayken yetenekleriyle ilgili yalan söyleyerek işvereni yanıltabilir. Bu durum sonrasında işe başladıktan sonra hızla açığa çıkar. Henüz başvuru sürecindeyken referanslar kısmını cömertçe (ve yalanlarla) doldurabilir. İşi veren kişinin referanslarla iletişime geçmesi durumunda yalan ortaya çıkar.

Yaptığı etik olmayan davranışlarla (çalışma arkadaşlarıyla ya da onların projeleriyle ilgili yalanlar söylemek) işi veren kişinin güvenini kaybedebilir ve genellikle de kaybeder.

Mitomani Tedavisi

Mitomani tedavisi, kişinin yalan söyleme alışkanlıklarını anlaması, gerçeklikle bağlantı kurması ve daha sağlıklı iletişim becerileri geliştirmesi üzerine odaklanır.

Tedavi süreci, aşağıdaki adımları içerebilir:

• Tanı: Mitomani hastalığı, doğru bir şekilde tanımlanmalıdır. Bu nedenle, bir uzman, kişinin semptomlarını değerlendirerek doğru bir tanı koymalıdır. (Bu süreç bazen mitomani'nin yanında bazı psikolojik rahatsızlıkların daha olmasından dolayı uzayabilir.)
  • Terapi: Terapi, mitomani hastalarının yalan söyleme alışkanlıklarını anlamalarına, gerçeklikle bağlantı kurmalarına ve daha sağlıklı iletişim becerileri geliştirmelerine yardımcı olur. Terapi süreci, bireysel terapi, grup terapisi veya aile terapisi şeklinde olabilir.(Hasta genellikle bu aşamada tedaviyi kabul etmekte oldukça zorlanır çünkü o kendisine kurduğu yalanlar cumhuriyetinde mutlu olduğunu düşünür. Bu sebeple psikiyatrist ya da psikoloğun öncelikli hedefi hastaya bu dünyanın ona verdiği zararı göstermesi olmalıdır.)
  • İlaç tedavisi: Mitomani hastalığı için özel bir ilaç tedavisi yoktur. Ancak, bazı durumlarda, hastalığın semptomlarını hafifletmek için antidepresan ya da anksiyolitik gibi ilaçlar reçete edilebilir.(İlaç tedavisi asıl olarak mitomani'nin tedavisi ile ilişkili sayılmaz genellikle hasta terapiye mitomani sebebiyle gelmez ve psikoloğun öncelikli amaçlarından biri de diğer psikolojik problemlerini halledip hastanın mitomani farkındalığına erişmesini sağlamaktır.)
  • Destek grupları: Mitomani hastaları, destek gruplarına katılarak, diğer insanlarla deneyimlerini paylaşabilir ve birbirlerine destek olabilirler.

Tedavi süreci her hastanın ihtiyaçlarına göre farklılık gösterir ve zaman alır. Ancak doğru destek ve tedaviyle mitomani hastaları yalan söyleme alışkanlıklarını kontrol altına alabilir ve daha düzgün ilişkilerle kurulu bir yaşam sürdürebilirler.

Yalan Söylemekten Kurtulmak

• Yalan söylemekten kurtulmak için öncelikle yalan söyleme alışkanlığının nedenlerini anlamak önemlidir. Kendinize neden yalan söylediğinizi sorgulayarak başlayabilirsiniz. Bu nedenler; özgüven eksikliği, kabul edilmeme korkusu ya da başka nedenler olabilir.

Kendinizi tanıyarak yalan söyleme alışkanlığınızın nedenlerini anlamaya çalışmalısınız. Gerçekçi olmak, dürüstlüğü benimsemek ve kendinize güvenmek yalan söyleme alışkanlığınızı kontrol altına almanıza yardımcı olabilir.

Gerçekçi olmak, gerçekçi beklentiler içinde olmanızı sağlar ve yalan söyleme alışkanlığınızı tetikleyen gerçekçi olmayan beklentilerden kurtulmanıza yardımcı olur.

• Dürüstlük, güveni artırır ve daha sağlıklı ilişkiler kurmanıza yardımcı olurken, kendinize güvenmek ve gerçek kimliğinizi kabul etmek yalan söyleme alışkanlığınızı azaltmada yardımcı olabilir.
  • Destek almak da önemlidir. Yalan söyleme alışkanlığından kurtulmak, yalnızca sizin çabanızla mümkün olmayabilir. Bir terapist veya destek grubuna katılarak, yalan söyleme alışkanlığınızla mücadele etmenize yardımcı olabilirsiniz.

Terapi, yalan söyleme alışkanlığınızı anlamanıza, gerçeklikle bağlantı kurmanıza ve daha sağlıklı iletişim becerileri geliştirmenize yardımcı olabilir.

Şebnem Akı KaraoğluUzman Psikolog1 Eylül 2023