pedofili nedir

Pedofili Nedir?

Pedofili kulağa en rahatsız edici gelen psikolojik bozukluklardan biridir. Ancak pedofilinin kişinin istemeden başına gelen bir durum olduğu ve dürtüler engellendiği sürece bir suç unsuru olmayacağı unutulmamalıdır. Pedofili; altında yatan sebepler ve oluşturduğu dürtüleri durdurmak için yapılabileceklerin özenle incelenmesi gereken bir bozukluktur.

Pedofili Ne Demek?

16 yaşını doldurmuş veya daha büyük bir bireyin kendisinden en az 5 yaş küçük bir çocuğa karşı cinsel düşüncelere sahip olmasıdır. Pedofili için genellikle, söz konusu düşüncelerin altı aydır süregeliyor olması gerektiği kabul edilir.

Sağlıklı insanlar yaş aldıkça cinsel arzu duyduğu kişilerin de yaş ortalaması artar; ancak pedofili olan bireylerde böyle bir durum söz konusu değildir. Bu kişiler kaç yaşına gelirse gelsin çocuklara karşı cinsel arzu duymaktan vazgeçmez.

Pedofili Bir Hastalık Mıdır?

Pedofili kişinin seçimine bağlı bir durum ya da bir cinsel yönelim değildir. Genellikle ergenlikten önce ortaya çıkan ve değişime uğramayan bir psikolojik hastalıktır. Konuyla ilgili tartışmalar güncel olarak devam ediyor olsa da genel kabul bu yöndedir.

Konuyla ilgili detaylı araştırmalar ve çalışmalar yapan Yuli Gorobchenko da pedofili ile ilgili hastalığın hayat boyu süren bir hastalık olduğunu ve dolayısıyla hayat boyu tedavi edilmesi gerektiğini söylemiştir.

Pedofili Belirtileri

Pedofili oldukça kompleks belirtileri olan bir psikolojik bozukluktur. Bu belirtiler şöyledir:

• Pedofilinin şartı sayılabilecek en önemli belirtileri; hastanın 16 yaşından büyük olması, kendinden en az 5 yaş küçük çocuklara karşı cinsel arzu duyması ve bu durumun en az 6 ay sürmüş olmasıdır.
  • Küçük çocuklara cinsel dürtüler duymak. Pedofiliden bahsedebilmek için kişinin bu dürtülere uyarak hareket ediyor olması gerekmez. Yalnızca bu dürtülerin varlığı da pedofili sayılması için yeterlidir.

Görüldüğü üzere, diğer psikolojik bozukluklara nazaran, pedofili fazla belirtiye sahip değildir. Yukarıda da belirttiğimiz gibi oldukça komplike ve kolay ayırt edilen belirtileri vardır.

Pedofili Neden Olur?

Pedofiliye neden olabilecek unsurlar ile ilgili çalışmalar geçmişten günümüze oldukça yoğun şekilde yürütülmektedir. Bu çalışmalardan elde edilen önemli bulgular şöyledir:

• Genetik yatkınlık pedofiliyi etkileyebilecek faktörlerden olsa da bu kalıtsal ilişki çok yüksek değildir.
  • Doğumdan önce gerçekleşen bazı bozuklukluklar pedofili ile ilişkilidir. Bu bozukluklardan en dikkat çekeni KFA (küçük fiziksel anormallikler)dır.
  • Pedofililer bu dürtülerini bastırsa da bastırmasa da özgüven düşüklüğü, yüksek kaygı, özsaygı düşüklüğü gibi bazı kişilik özelliklerine sahiplerdir. Ayrıca depresyona yatkınlık da görülmektedir. Ancak bunların pedofiliyi tetikleyen unsurlar mı olduğu yoksa pedofili sonucu ortaya çıkan özellikler mi olduğu henüz tam olarak açıklanamamıştır.
  • Geçmiş yıllarda yapılan bir araştırma, 13 yaşından önce kafaya alınan ağır darbelerin ve buna bağlı yaşanan kafa travmalarının pedofiliyi tetikleyebileceğini ortaya çıkarmıştır.

Pedofilik Dürtüleri Durdurmak

Yazımız boyunca da üstünde durduğumuz gibi pedofili bir hastalıktır. Bunun bir suç unsuruna dönüşmemesi içinse önemli olan, pedofilik dürtüleri durdurabilmektir.

Pedofili bir hastalıktır ancak çocuk istismarına dönüşürse ağır cezaları olan bir suç halini alır. Pedofili ile çocuk istismarı arasında incecik bir çizgi vardır ve bu çizgi pedofilik dürtülere dur diyebilmektir.

Pedofilik dürtülere daha rahat dur diyebilmek için nefes egzersizleri, spor, bir hobi ile uğraşmak, meditasyon gibi aktiviteler yardımcı olabilir. Ancak bunun yanında profesyonel destek almak da ihmal edilmemesi ve çekinilmemesi gereken bir şeydir.

Psikolog, pedofili hastasına yargılayıcı değil de objektif bir gözle bakarak pedofilik dürtülerin kaynağını keşfetme ve bu dürtülere dur diyebilme konusunda danışana yardımcı olabilecektir. Bu konuda empati eğitimleri ve bilişsel davranışçı terapi ön planda olan uygulamalardır.

Pedofili Tanısı

Pedofili tanısı almak diğer psikolojik bozukluklara nazaran daha ağır bir durum olabilir. Zira burada psikolojik bir bozukluğun tanısını almanın yanında bir de kişinin kendine olan saygısını azaltabilecek, kendini yargılayabileceği ve toplum baskısına maruz kalacağına da emin olduğu bir durum söz konusudur.

Ancak bununla baş etmek ve dürtülere dur diyebilmek yukarıda da bahsettiğimiz gibi elbette mümkündür.

Pedofili tanısı konabilmesi için birden fazla yöntem vardır ancak bu yöntemlerden herhangi biri henüz yüzde yüz doğru sonuç verebilen tanı yöntemi değildir. Yine de aşağıda sıraladıklarımız en doğru sonuçları verebilecek yöntemlerdir.

• Beyin görüntüleme (FMRI)
  • Göz takibi
  • Penil Pletismografi (fallometri)

Pedofili Tedavisi

Pedofilinin tamamen ortadan kalkmasını sağlayan bir tedavi yöntemi henüz geliştirilebilmiş değildir. Günümüzde uygulanan yöntemler genellikle tekrarlayan istismarları engellemeye yöneliktir. Halbuki kesin tedavi için yapılması gereken pedofilinin altındaki sebepleri engelleyebilecek bir yöntem geliştirmektir.

Pedofili tedavisinde bir uzman doktorun kararıyla antiandrojenler ya da antidepresanlar kullanılabilir. Ayrıca kısırlaştırma da yine bir uzman doktorun kararıyla uygulanabilecek tedaviler arasındadır.

Eren Artun ErgülPsikolog11 Ekim 2023