İletişim: [email protected]
psikologofisi.com destek

Panik Atak

Panik Atak Nedir?

Panik atak; aniden ve beklenmedik bir durumda ortaya çıkan, kişide yoğun kaygı, panik hali yaratan bir ruhsal bozukluktur. Ayrıca hayat kalitesini önemli ölçüde olumsuz etkileyen ve tedavi edilmediği sürece devam eden bir psikolojik/psikiyatrik hastalıktır.

Panik Atak Esnasında Ne Olur?

Alarm merkezinin savunma tedbirleri ve adrenalin artışı ile nefes alış veriş düzensizleşir. Nefesin hızlı alınıp verilmesi ya da nefesin uzun süre tutulmuş olması, nefes alış veriş düzenini olumsuz etkiler. Bu durumda kandaki karbondioksit ve oksijen dengesi bozulur. Düzensiz alınan nefes sonucu, vücuda ihtiyaç fazlası olarak alınan oksijen, geçici olarak vücudun dengesini bozmaktadır. Vücutta yaşanan bu dengesizlik kendini kalp çarpıntısı, karıncalanma, göğüste hissedilen ağrı gibi etkiler ile gösterir. Belirtilen bu durumların, kötü bir olayı, bir felaketi (Örneğin ''kalp krizi geçiriyorum'', ''şimdi bayılacağım'', ''kontrolümü kaybediyorum'' gibi akla ilk gelen düşünceler) getireceğini düşünen kişi; korkar ve buna bağlı olarak nefesinde düzensizleşme yaşar. Bu durum kaçınılmaz olarak atağın gerçekleşmesini sağlar.

Ortada belirli bir sebep yokken (tetikleyici bir etken) atak yaşayan kişi, durumu anlamlandıramayarak dikkatini bedenine yöneltir. Nefesin hızlı ve kesik kesik alımı, durumun doğal bir sonucu olduğundan, kişi nefes düzensizliği fark etmeyerek panik atağı tetiklemiş olur. Atak anında, kişi yaşadığı bu durumdan korkar ve kaçmaya çalışır. Yaşadığı bu korkunç anda yardım aramayı (örneğin bir hastaneye gitmeyi) dener. Atak yaşayan kişi, yaşanan bu olayın tekrar etmesinden korkar. Kişi, kendini bu anlara sürükleyecek durumlardan uzak durmaya başlayabilir; yardım alamayacağını düşündüğü yerlere gitmemeye başlayabilir. Panik ataklarıyla başa çıkabilmek ya da belirtilerinden kaçabilmek için davranış değişiklikleri yaşar. Kendince, hayat kalitelerini düşüren birtakım önlemler alır.

Panik Atak Anında Uygulanabilecek Teknikler Nelerdir?

Nefes egzersizleri;
Karnınızı bir balon gibi düşünün. Sanki bir balonu şişiriyormuşçasına yavaşça nefes alın. Yaklaşık 4 saniye nefesinizi tutun, ardından vücudunuzu inen bir balon gibi düşünerek yaklaşık 8 saniye nefes verin. Bu döngüyü en az 3 kez tekrarlamalısınız.
Bu yapılamadığında;
⦁    Minik minik üç kesik nefes alıp nefesi boşaltın
⦁    Bir kese kağıdı veya minik bir poşeti, ağzınızın ve burnunuzun içinde olacağı şekilde yerleştirerek nefes alın
⦁    Derin nefes almayın

Vücut duruşu;
⦁    Bedeninizi sıkmayın (Ellerinizi kasmayın veya kilitlemeyin, gözlerinizi kapatmamaya çalışın)
⦁    Vücudunuzu rahat bir konuma getirin. Mümkün olduğu kadar göğüs kafesinizin açık olduğu bir pozisyonda durmaya çalışın.
⦁    Nabız ölçmeyin; hızlı bir şekilde nefes alırken nabzın yükselmesi sağlıklı ve normal bir durumdur.
⦁    Kendinizi rahatlatacak bir şeylerle oyalanmayın; durumla baş etme sebebinin kaçmak/oyalanmak değil kendisi olduğunu fark etmelisiniz.

Panik atak çoğu zaman, sadece psikoterapiyle tamamen tedavi edilebilen bir hastalıktır ancak kişinin bunu kendi kendine yapması; anlaşılması ve baş edilmesi gereken düşünceler ve diğer durumlardan dolayı zor olabilir. Bir psikoterapi uzmanına başvurmak faydalı olacaktır.

Panik Atak Belirtileri Nelerdir?

Panik atak belirtileri, düzensiz alınan nefes alış verişi ile birlikte, vücuda ihtiyaç fazlası olarak alınan oksijen sonucu aşağıdaki belirtileri de beraberinde getirir;
⦁    Çarpıntı, kalp atışında hızlanma
⦁    Terleme ve ateş,
⦁    Terlemenin aksine üşüme ve ürperme hissi,
⦁    Titreme,
⦁    Nefes almakta zorlanma
⦁    Göğüs kafesinde sıkışma hissi,
⦁    Karında yaşanan ağrı,
⦁    Bulantı hissi,
⦁    Baş dönmesi,
⦁    Kontrolü kaybetme korkusu,
⦁    Ölüm korkusu,
⦁    Vücutta ya da vücudun belirli yerlerinde karıncalanma hissi

Yukarıda belirtilen durumlara ek olarak;
⦁    Atakların tekrar etmesine yönelik sürekli endişe,
⦁    Atak sonrası yaşayabileceği şeylerden korkmak (ölüm, kalp krizi geçirme gibi),
⦁    Ataklardan korunmak için davranışlarını ve gittiği yerleri değiştirme,
gibi belirtiler de panik atak belirtisidir.

Panik Atak Nasıl Tedavi Edilir?

Başta bilişsel davranışçı terapi olmak üzere; psikoterapi ve/veya ilaç tedavisi panik atağı tamamen tedavi edebilmektedir. Alanında çalışan bir uzmanın seçimi, psikoterapinin verimliliği açısından yararlı olacaktır. Bilişsel davranışçı terapiyle panik atak tedavisinde; nefes ve bedensel tepkilerle kaygıya sebep olan düşünceler arasındaki ilişki ve kısır döngü kişiye fark ettirilir ve bu durumla nasıl başa çıkacağı öğretilir.

Tarih : 14.12.2019
Yazar :

Psikolog

Eren Artun Ergül

Merhabalar ben Psikolog Eren Artun ERGÜL. Ege Üniversitesi Psikoloji Bölümü mezunuyum. 10 yıllık mesleki tecrübem ve aldığım çeşitli psikoterapi eğitimleri ile zor günler yaşadığınız bu süreçte sizlere destek olmak istiyorum. Bilişsel Davranışçı Terapi ve Şema Terapi çerçevesinde, gerekli durumlarda... Devamını Oku

Kullanıcı Yorumları

Anonim Kullanıcı
28.04.2021
Psikolojik tedavi alıyorum.İnşaALLAH etki eder.
Anonim Kullanıcı
14.12.2020
Teşekkürler

Bu sayfada yer alan yorumlar, ilgili uzmanın doğrudan veya dolaylı talebi ve/veya ricası olmaksızın, ilgili kişi tarafından bağımsız olarak yazılmaktadır. Psikologofisi.com'un temel amacı psikoloji alanında halkın bilinçlenmesini sağlamaktır. Psikologofisi.com bir başvuru hizmeti değildir ve herhangi bir Sağlık Hizmeti Sağlayıcısını tavsiye etmemektedir veya desteklememektedir.

Bunlarda İlginizi Çekebilir

instagram desktop