İletişim: [email protected]
psikologofisi.com destek

Cipralex (Essitalopram) Nedir? Ne İçin Kullanılır?

Cipralex Nedir? Ne İçin Kullanılır?

Cipralex, seçici serotonin geri alım inhibitörü grubundan bir antidepresandır ve aynı gruptaki diğer antidepresanlar gibi beyindeki serotonin miktarını arttırır. Zihinsel dengenin korunmasına yardımcı olan Cipralex, genellikle depresyon, kaygı bozukluğu ve zaman zamanda panik atak tedavisinde kullanılır. Mutlaka bir psikiyatrist kontrolünde ve reçeteli olarak kullanılması gereken Cipralex’in doz değişikliklerine ancak bir doktor karar verebilir. Diğer antidepresanlara göre yan etkileri daha az olduğu ve vücut tarafından kolay tolere edildiği için sıklıkla tercih edilir.

Depresyon semptomları ilaç tedavisi ile ortadan kalksa bile nedenleri anlamak ve ortadan kaldırmak için terapi desteğinin alınması da çok önemlidir. Antidepresan tedavisinin yanı sıra bir terapiye ihtiyaç duyuyorsanız, Psikologofisi üzerinden deneyimli isimlerle görüşmeye hemen başlayabilirsiniz. Sesli ya da görüntülü gerçekleştireceğiniz terapi seansları ile hayatınızdaki sorunlarınıza çözüm bulabilirsiniz.

Cipralex Nedir?

Cipralex seçici serotonin geri alım inhibitörü (SSRI) grubundan bir ilaç olup reçeteli olarak satılan bir antidepresan ilaç türüdür. Duygu durumun dengelenmesini ve korunmasını sağlayan, mutluluk hormonu olarak da serotoninin miktarını artırıcı özellik gösterir.

Bu nedenle genellikle majör depresyon ve kaygı bozuklukları tedavisinde kullanılır. Ancak belirli vakalarda kronik ağrı,  panik atak ya da obsesif kompulsif bozukluk (OKB) tedavisi için de reçete edilebilir.

“Güvenli ilaçlardan biri” olarak tanımlanan Cipralex, birçok antidepresana göre çok daha az yan etki gösterdiği için özellikle tercih edilir. 28, 56 ve 84 tabletlik ambalajlarda bulunabilen Cipralex, Citoles muadilidir. Etken maddeleri essitalopram olan bu 2 ilaç da aynı amaçla kullanılabilir.

Cipralex Nasıl Etki Eder?

Cipralex, selektif serotonin geri alım inhibitörleri (SSRI) olarak adlandırılan ilaç sınıfında bulunur. Bu gruptaki diğer ilaçlara benzer şekilde etki eder. Etken maddesi olan essitalopram beyindeki serotonin miktarını artırır ve duygu durum dengesinin korunmasına yardımcı olur.

Essitalopramın depresyon tedavisinde etkinliğini değerlendirmek için yapılan çalışmar, bu etken maddenin diğer SSRI’lara göre daha etkili olabildiğini de göstermiştir. Ayrıca uzun süreli kullanımda essitalopram depresyonun tekrarını önleyici etki de sağlayabilir.

Beyinde doğal olarak üretilen ve yeterli miktarda salgılandığında duygular üzerinde olumlu etkileri olan serotonin, eksikliği halinde psikolojik sorunlara neden olabilir. Cipralex de bu eksikliği kapatarak, depresyon semptomlarını ortadan kaldırır.

Kişinin tüm hayatını etkisi altına alan depresyon ancak doğru tanı ve tedavi ile çözüme ulaşılabilir. Özellikle depresyon tedavisinde kullanılan antidepresanlar da bu sebeple çok önemlidir. Depresyon hakkında daha ayrıntılı bilgi almak için “Depresyon Nedir? Depresyon Belirtileri ve Türleri Nelerdir?” içeriğimizi okuyabilirsiniz.

Cipralex Nasıl Kullanılır?

• Cipralex aç ya da tok karna ama mutlaka bol su ile tüketilmelidir.
  • İlacın her gün aynı saatlerde alınması gerekir. Kimi insandan uykusuzluk yaparken bazen de tam tersi etki yaratabilir. Bu etki gözlemlenerek ilaç saatinin belirlenmesi günlük hayatın akışı için önemlidir.
  • İlaç her zaman psikiyatristin belirttiği şekilde kullanılmalı, onun bilgisi olmadan doz değişikliğine gidilmemelidir.
  • Psikiyatristinize danışmadan ilacı bırakmak tehlikeli yan etkiler doğuracaktır.
  • Alkolle bilinen bir etkileşimi olmamasına rağmen yine de alkolle birlikte alınması tavsiye edilmez.

Cipralex Doz Hesabı

18 yaş üstü yetişkin hastalarda depresyon tedavisi için önerilen doz günde 10 mg’dır. İhtiyaç duyulursa günde maksimum 20 mg’a kadar çıkılabilir. Panik bozukluk tedavisinde ise başlangıç dozu ilk hafta günde 5 mg.’dır, ardından günde 10 mg’lık doza çıkılır. İhtiyaç halinde günde maksimum 20 mg’a kadar çıkılabilir. Anksiyete bozukluğu tedavisinde de önerilen doz günde 10 mg’dır. Ancak bu dozların kişinin durumu ve hastalığın şiddetine göre psikiyatrist tarafından değiştirilebileceği unutulmamalıdır.

İntihara eğilim, saldırganlık, öfke kontrol sorunları gibi olası yan etkilerinden dolayı 18 yaş altındaki hastaların kullanılması uygun değildir. Her yaş grubunda doz aşımı olması halinde mutlaka doktora bilgi verilmesi, herhangi bir rahatsızlık halinde en yakın hastanenin acil servisine gidilmesi gerekir.

Cipralex Muadilleri

Cipralex gibi essitalopram içeren diğer ilaçlar;

• Secita (5, 10, 15, 20 mg film tablet)
  • Anzyl (5, 10, 15, 20 mg film tablet)
  • Citol (20 ve 40 mg tablet, 5, 10, 20 mg film tablet, 10 mg/ml oral damla çözelti)
  • Elitrex (5, 10, 20 mg film tablet)
  • Eslorex (10, 20 mg film tablet)
  • Estalora (5, 10, 15, 20 mg ağızda dağılan tablet)
  • Losiram (10, 20 mg film tablet)
  • Sitela (10, 20 mg film tablet)
  • Tiopram (10, 20 mg film tablet)
  • Zendor (10, 20 mg film tablet, 10 mg/ml oral damla)

Cipralex Yan Etkileri

Cipralex’in de diğer tüm ilaçlar gibi yan etkileri vardır. Bu yan etkiler sıklıkla ilacın ilk kullandığı dönemde görülmekle birlikte zamanla geçebilir. Sürekli ve şiddetli şekilde olması halinde mutlaka doktora bilgi verilmelidir.

• Mide bulantısı
  • Burun tıkanıklığı
  • Endişeli düşünceler
  • İshal ya da kabızlık gibi sindirim sistemi sorunları
  • Uyku bozuklukları
  • Halsizlik
  • Karıncalanma hissi
  • Ağız kuruluğu
  • Aşırı terleme
  • Şiddetli kas ağrıları
  • Hızlı kilo alımı
  • Cinsel işlev bozuklukları
  • Kafa karışıklığı

Kimler Cipralex Kullanmamalı?

Cipralex kullanımı konusunda bazı rahatsızlıklara sahip kişilerin çok dikkatli olmaları, psikiyatristi hastalıklar konusunda bilgilendirmeleri gerekir. Doz ayarlaması mutlaka doktor kontrolü altında yapılmalıdır.

• Epilepsi hastaları
  • Karaciğer veya böbrek hastalıkları yaşayanlar
  • Diyabet hastaları
  • Sodyum seviyesi düşüklüğü olanlar
  • Kanama eğilimi olanlar
  • Elektroşok tedavisi alanlar
  • Koroner kalp hastaları

Cipralex Hangi İlaçlarla Kullanılamaz?

Cipralex’in belli başlı ilaçlar ile birlikte kullanımı ilacın etkisini azaltıcı etki gösterebilir. Aynı zamanda yan etkilerin daha şiddetli görülmesine neden olabilir. Bu nedenle farklı bir ilaç kullanımı konusunda doktora mutlaka bilgi verilmesi gerekir.

• Kan incelticiler
  • Steroid olmayan antienflamatuar ilaçlar
  • Migren ilaçları
  • Psikiyatrik ilaçlar
  • Monoamin oksidaz inhibitörleri
  • Pimozid
  • Diğer antidepresanlar
  • Bazı uyku ilaçları
  • Mide asidini azaltan ilaçlar
  • Diüretikler
  • Serotonerjik ilaçlar
  • Triptanlar
  • Lityum
  • Triptofan
  • Sarı kantaron
  • Amfetaminler

Online terapi almak, uzmanlarımız ve platformumuz hakkında daha fazla bilgi edinmek için 15 dakikalık ücretsiz seanslarımıza hemen başvurabilirsiniz.

Cipralex Hakkında Sık Sorulan Sorular

Hamilelikte Cipralex kullanılabilir mi?

Hamileyseniz ya da hamile kalma planlarınız varsa Cipralex kullanımının risklerini doktorunuza danışmanız gerekir. Hamileliğin son 3 ayında Cipralex kullanılması bebekte yan etkiler görülmesine yol açabilir.

Cipralex kullanırken hamile kalınırsa ne yapılmalı?

Cipralex kullanırken hamile kalınması durumunda, yan etkilerden kaçınmak için ilacın asla birden bırakılmaması gerekir. Hemen psikiyatriste bilgi verilerek onun yönlendirmesiyle hareket edilmelidir.

Emzirirken Cipralex kullanılabilir mi?

Cipralex’in etken maddesi essitalopram az miktarda anne sütüne geçer. Bu nedenle emzirme döneminde kullanılması önerilmez. Ancak en doğru kararı takibinizi yapan doktor verecektir.

Cipralex bağımlılık yapar mı?

Cipralex’i bırakırken bazı olumsuz etkiler ortaya çıkabilir ancak bunlar antidepresan kullanımının doğal seyridir. Cipralex normal şartlar altında bağımlılık yapan bir ilaç değildir.

Cipralex nasıl bırakılır?

Cipralex de diğer ilaçlar gibi doktor kontrolünde aşamalı olarak bırakılmalıdır. İlacı aniden bırakmak bazı şiddetli yan etkiler ortaya çıkarabilir.

Tarih : 06.09.2021
Yazar :

Psikolog

Şebnem Akı Karaoğlu

Merhaba, ben Uzman Psikolog Şebnem AKI KARAOĞLU. Bilişsel Davranışçı Terapi, Şema Terapi, İmge Terapi, Kısa Süreli Çözüm Odaklı Terapi, Cinsel Terapi, Aile ve Çift Terapisi uygulamaktayım. Bipolar Bozukluk, Borderline Kişilik Bozukluğu, Çocuk ve Ergen Danışmanlığı, Yas Psikolojisi, OKB, Anksiyete, B... Devamını Oku

Kullanıcı Yorumları

Bu sayfada yer alan yorumlar, ilgili uzmanın doğrudan veya dolaylı talebi ve/veya ricası olmaksızın, ilgili kişi tarafından bağımsız olarak yazılmaktadır. Psikologofisi.com'un temel amacı psikoloji alanında halkın bilinçlenmesini sağlamaktır. Psikologofisi.com bir başvuru hizmeti değildir ve herhangi bir Sağlık Hizmeti Sağlayıcısını tavsiye etmemektedir veya desteklememektedir.

Son Eklenen Makaleler

instagram desktop