Ağabeyim için endişeliyim
Merhaba. Abim 1991 doğumlu. Orta okulu bitirdi, lise 1’de terk etti. Onu bildim bileli hep sorunlu biriydi. 23-24 yaşında uyuşturucu kullanmaya başladı fark edip hastaneye götürdük, ilaç tedavisi istemedi, bir süre uyuşturucuyu bıraktı. Hırsızlık yaptı, kaza yaptı, uyuşturucu ticaretinden cezaevine girdi, 5 yıl ceza aldı, 1 yıl firar gezdi, teslim oldu, covid izninden dolayı izinli dışarı çıkarttılar. Uyuşturucu bitti bu kez kumar bağımlılığı başladı. 10 yıllık ilişkisi içersinde olduğu kız arkadaşından sürekli kumar için para aldı, inandırdı aldı hep aldı. Çoğu kez kazandı tekrar kaybetti. Duygusuz, insanlara acımıyor ve kullanmak istiyor. Sevgilisini seviyordu son 5 yıldır onu da kullanıyor. Üzüntü duygusu yok. Hep yasadışı şeylere ilgi duyuyor, hep kolay yerden çok para kazanma hayali var. İleriye dair plan yapmıyor kendisini ve geleceğini düşünmüyor. Kafasının içersinden ne geçtiğini, ne hissettiğini bilmiyoruz, çok konuşmayı denedik sadece dinliyor ve değişmiyor. Son 1 yıldır artık onun sağlıklı biri olduğunu düşünmemeye başladım. Bu kadar duygusuz olabileceğine inanmıyorum, endişeliyim ve onun için bişeyler yapmak istiyorum. Terapi görmesini istiyorum, profesyonel birinin onunla konuşmasını istiyorum ama asla kabul etmez, henüz teklif etmedim, nasıl bir yol izlemeliyim?
19 Ağustos 2021

Uzmanların bu soruya verdiği yanıtlar
Psikologofisi Uzmanı
Merhaba. Ağabeyinizin pek çok açıdan uyumsuzluk gösteren ve bağımlılıklar çalıştıran biri olduğunu anlıyorum. Sosyal hayatın gerekliliklerine de uyum sağlamakta güçlük çekiyor gibi görünüyor. Bireylerde bazen farklı alanlarda uyumsuzluk ya da bozukluklar görülebilir. Bu durumlar biyolojik ya da yetiştirilme tarzı -ebeveyn tutumları, ailevi problemler, sosyoekonomik düzey vb.- kaynaklı oluşabilir. Her ne kadar detaylı inceleme ve araştırma yapmadan net bir şey söylemek doğru olmasa da ailenizin baş etmeye çalıştığı ve ağabeyinizde bozucu etkiler gösteren bu durum biyolojik kökenli gibi görünüyor. Yani beynin biyolojik yapısı kaynaklı olabilir. Bu durumda psikoterapi desteğinin yanında mutlaka bir hekimin görmesi faydalı olacaktır diyebilirim. Ona hayatında yaşadığı zorlukları hatırlatıp tedaviyi hayatını daha düzenli hale getirmesine yardımcı olacak bir destek olarak anlatabilirsiniz. Geçmişte ya da şimdiki hatalarını yüzüne vurmaktan kaçınmalısınız. Zaman zaman herkesin desteğe ihtiyacı olabileceğinden bahsedebilirsiniz. Psikoloğun; Kimseyle paylaşamadıklarını paylaşabileceği, anlaşılmadığını düşündüğü zamanlarda onu anlayabilecek biri olduğunu vurgulayabilirsiniz. Sağlıklı günler dilerim..
19 Ağustos 2021