• Soru Sor
• Sosyal fobim var ve okula gitmekten de çok korkuyorum
Sosyal fobim var ve okula gitmekten de çok korkuyorum
Benim ergenliğe girdim gireli sosyal fobim başladı aynı zamanda OKB sanırım. Liseye yeni geçtim geçen sene. Okulun ilk günü bakıyorum herkes tanışmış zaman geçiriyor, konuşuyor sanki önceden tanışıyorlarmış gibi. Önceden Whatsapp gruplarımız, beraber online oyun oynadığımız falan oldu henüz online eğitimdeyken. Yüz yüze eğitimin ilk günü dediğim gibi herkes önceden tanışıyor gibiydi. Ve ben yerimden hiç kalkmadım neredeyse. Teneffüslerde bile oturdum. Birisi tanışmaya falan geldi yalnız kalmamam için ama ben fobim yüzünden onun elini havada bıraktım. Bazıları sordu neden ruh gibisin falan diye. Biraz canlı ol falan dediler. 6 Eylül'de okullar yüz yüze 5 gün, hem de tüm sınıf birleşik bir şekilde açılıyor. Daha yüksek kaygılar yaşayacağım. Benim size sorum şu: Onlarla nasıl tanışabilirim? Nasıl konuşma başlatabilirim? Merhaba deyip tanışmaktan utanıyorum. Bari başka türlü tanışma başlatayım. Oturmaktan da utanıyorum artık. Bu seferde yalnız olarak yargılanıyorum.
25 Ağustos 2021

Uzmanların bu soruya verdiği yanıtlar
Psikologofisi Uzmanı
Merhabalar. Sosyal fobi bireylerde sıkça karşılaşılan anksiyete (kaygı) bozukluklarından biridir. Nedeni genetik olabileceği gibi geçmiş deneyimlerden kaynaklı da gerçekleşebilir. Bireylerin günlük hayatını bozucu etki gösterdiğinde genelde terapi desteği öneririz fakat birey terapi de alsa her zaman kendi gayreti ön planda olmalıdır. Bu nedenle de kendi başınıza da yapabileceğiniz şeyler var. Bunlardan ilki sosyalleşme provası. Evde, sanki biriyle yeni tanışır ya da sohbet başlatır gibi prova yapın. Bu provayı bir kişinin yardımıyla ya da sandalyeyi karşınıza alarak da yapabilirsiniz. Bunun haricinde kendinize yakın hissettiğiniz arkadaşınız/arkadaşlarınızla okul başlamadan önce internet üzerinden sohbet geliştirebilirsiniz. Böylelikle okul başlayınca iletişiminiz kaldığı yerden devam eder. Sosyal ortamlardan kaçmak yerine üstüne gitmelisiniz. Bunu adım adım yapabilirsiniz. Arkadaşlarınızla iletişim kurdukça ortak yönlerinizi fark edip sosyal anlamda daha rahatlayacaksınız.
25 Ağustos 2021
Psikologofisi Uzmanı
Merhabalar, bu bahsettiğiniz sosyal fobi sıklıkla karşılaştığımız bir durum, hele ki ergenlik dönemlerinde. Duygularınız, sosyal kabul alma isteğiniz gayet normal ve bununla ilgili psikolojik destek alabilirsiniz. Psikolojik destek sürecinde utanç, kaygı gibi duygularınızı nasıl dizginleyerek iletişim kuracağınız çalışıldığında bu durum değişecektir. Bu soruların tek bir cevabı şunu yapın bunu yapın gibi bir kılavuzu yok malesef, çünkü kişiye özgü süreçler; sizin düşünceleriniz ve duygularınız çalışılarak çözümlenebilir.
25 Ağustos 2021